Kommentar:

Vores dygtige ledere fortjener mere tid til kerneopgaven

21. feb, 13:50
Findes der en anden måde at strukturere vores offentlige organisationer på, så de giver meget mere plads til kerneopgaven og mindre plads til dokumentation, effektivisering, bureaukratisering og nedskæringer med hensyn til varme hænder?

 

Tidligere på året kom regeringen med et nyt udspil til bedre offentlig ledelse:

Kvaliteten af de offentlige lederuddannelser skal kigges efter i sømmene; der skal etableres et ’rejsehold’, som kan rykke ud, når trivselstallene halter; og så skal der udarbejdes særlige lederkompetenceprofiler for blot at nævne 3 af de i alt 22 initiativer i regeringens nye udspil. 

Det er selvfølgelig rigtig fint, at regeringen sætter fokus på kvaliteten af ledelsen i den offentlige sektor, men jeg hæfter mig alligevel ved, at de 22 initiativer ikke for alvor er med til at give vores offentlige ledere dét, min erfaringer fortæller mig de har allermest brug for – nemlig mere tid til og bedre muligheder for at udøve involverende, empatisk og trivselsskabende personaleledelse. 

Det er ikke vores ledere, som skal ’fikses’ med 22 nye initiativer fra regeringen Helen Eriksen, erhvervspsykolog og foredragsholder

Som underviser på en offentlig lederuddannelse hos handelshøjskolen CBS får jeg gang på gang bekræftet, hvor dedikerede, dygtige, loyale og arbejdsomme offentlige ledere, vi har i Danmark. Men jeg ser samtidig en gruppe af offentlige ledere, som føler sig enormt pressede, fordi de savner tid til personaleledelse.

Der er tale om ledere, som blandt andet på grund af de kolossale dokumentations-, registrerings- og effektiviseringskrav, udbredt bureaukratisering og nedskæringer med hensyn til varme hænder ikke har mulighed for at være lige så involverende, anerkendende og empatiske i deres lederskab, som de ønsker og føler sig fagligt forpligtet til. 

Fiks ikke lederne - fiks rammerne

Spørger du mig, er det ikke vores ledere, som skal ’fikses’ med 22 nye initiativer fra regeringen, men derimod de vilkår, rammer og strukturer, vi giver dem at lede i.

En undersøgelse blandt 700 ledere ansat i det offentlige - udført i 2018 for hovedorganisationen FTF (nu en del af Fagbevægelsens Hovedorganisation) - viser, at godt hver fjerde leder savner balance mellem de krav, de mødes med, og de ressourcer, de har til rådighed.

Selvfølgelig kan man fra politisk hold ikke ændre alt på én gang og lige nu. Og indtil andet sker i forhold til de strukturelle vilkår og rammer, kan det for ledere og medarbejdere derfor handle om at få det bedste ud af de nuværende vilkår og om at blive bevidste om, at det ikke er dem, der er noget i vejen med, når de føler, at der er alt for lidt tid til kerneydelsen.

Selvom det ikke altid vil være nogen nem opgave, kan det for at holde det større formål for øje være en god idé med jævne mellemrum, både individuelt og som team, at stille sig selv og hinanden spørgsmålene 'Skaber jeg/skaber vi trivsel? Vokser jeg/vokser vi af måden, jeg/vi giver på?'

På denne måde kan vi nemlig give os selv og hinanden en håndsrækning i retning af at løfte os bevidstgørende ud af drifts-mode og give os selv muligheden for at tænke i retning af øget trivsel og mere tid til kerneopgaven. I retning af det, som giver mening.

Vigtig politisk diskussion 

Og alt imens vi som ledere og medarbejdere gør dette så godt, vi overhovedet kan, ønsker jeg mig en generel erhvervspolitisk diskussion af vilkårene, rammerne og strukturerne på de offentlige arbejdspladser. For det grænser til det direkte urimelige, når det fra politisk hold kræves af vores dygtige offentlige ledere, at de skal mestre det involverende, empatiske og relationelle lederskab, mens de på den anden side bliver underlagt stadigt stigende effektiviserings- og dokumentationskrav, udbredt bureaukratisering og nedskæringer.

Sat på spidsen kan man sige, at regeringens 22 initiativer – trods de bedste intentioner – blot vil føre til endnu mere dokumentation og endnu mindre tid til kerneopgaven.

Med udgangspunkt i trivselsforskningen skal vi stille det vigtige spørgsmål, om ikke der findes en anden måde at strukturere vores offentlige organisationer på, så de giver meget mere plads til kerneopgaven og mindre plads til dokumentation, effektivisering, bureaukratisering og nedskæringer med hensyn til varme hænder.

Kontakt
Redaktionschef for A4 Medier

Iver Houmark Andersen
[email protected]
+45 27277661

Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 71 74 73 77