A4 Medier
Netværk - Viden - Sparring - Perspektiv - Indflydelse

Masterclass: Moderne medlemsrelationer

Masterclass: Moderne medlemsrelationer
Kursus datoer

Start dato

Torsdag d. 05/09 2024

Slut dato

Onsdag d. 02/10 2024

Adresse

Vesterbrogade 67

1620 København V

Masterclass: Moderne medlemsrelationer

Mange organisationer er fælles om problemer med aldrende vedtægtsstrukturer, svær rekruttering af politisk valgte, økonomi og måske politisk gennemslagskraft. Uanset om man er First Mover på særlige områder, har en synlig stærk forperson og en usynlig direktør eller omvendt, så er der meget at lære af hinanden.

Som interesseorganisation er relationen til medlemmerne helt afgørende i forhold til legitimitet, økonomi, politisk gennemslagskraft og fremtidssikring.

  • Hvordan påvirker man som organisation det omdømme, ens branche eller sektor repræsenterer?
  • Hvordan skaber man merværdi for medlemmerne og styrker relationen?
  • Hvordan sikrer man legitimitet til politiske mærkesager?
  • Hvad er fremtidens temaer og organisationsformer?
  • Hvad kan etablerede organisationer lære af de unge selv?

Få svar på dette og andre afgørende spørgsmål for din organisation.

Masterclassen forløber over seks dage. Hver gang sætter vi fokus på et tema, som vi dykker ned i, og vi får besøg af en eller to eksterne oplægsholdere med dyb og erfaringsbaseret indsigt i emnet.

I løbet af forløbet tilbyder underviserne mulighed for 1:1 sparring. Desuden vil der være forberedelse i form at teori og refleksionsøvelser til hvert modul.

Møde dine undervisere:

Helge 

Helge Toksvig Bjerre er ekspert i politisk kommunikation, kampagner og strategisk rådgivning. Helge har bl.a. været særlig rådgiver for boligminister Kaare Dybvad og er ejer af kommunikationsbureauet Community Agency.

Mikkel  

Mikkel Wolf Rasmussen er managing partner og medstifter hos rådgivningsvirksomheden Structured. Mikkel er en erfaren strateg, analytiker og facilitator. Han har ledet analyseafdelinger på flere af Danmarks største bureauer, været kanalchef på TV 2 Play og direktør i en softwarevirksomhed.

Masterclassen henvender sig til:

Kommunikations- og pressechefer, presse- og kommunikationskonsulenter, kampagnechefer, marketingchefer, PR-chefer, medlemschefer, medlemskonsulenter, engagementschefer eller andre, der arbejder med medlemmer, hvervning, engagement og lignende.

 

Modul 1: Torsdag d. 5. september 2024 9.30-15.30

Mobilisering og samfundsudfordringer - new power

Verdens tektoniske plader ryster under os, og der er brug for nye greb. Hvorfor er det, mobilisering er så svært?

Hvad giver magt i 2024, og hvordan mobiliserer du omkring en sag? I vores tid kan idéer og bevægelser spredes og blomstre med forbløffende kraft og hastighed. Hvordan er 'new power' nøglen til at forstå, hvor vi er, og hvordan vi vil trives i det 21. århundrede? Med udgangspunkt i eksempler fra erhvervslivet, politik og NGO’er udvikler vi ideer, vi kan gå hjem og arbejde videre med.

Vi får besøg af Lars Midtiby, adm. direktør, Danmarks Naturfredningsforening. Med mere end 130.000 medlemmer er Danmarks Naturfredningsforening en sværvægter i medlemsdanmark. Lars Midtiby giver sit bud på, hvordan man sætter strategisk retning og lykkes med grundlæggende kulturforandringer. Hvordan blev foreningens nye strategi til, og hvad er status på udfordringerne nu i en verden, hvor indsatsen for klima og biodiversitet er vigtigere end nogensinde? Hvordan benyttes redskaber som kernefortælling, medfortællere og aktiviteter til tydeliggørelse af de forandringer, som er nødvendige?

Lars 

Lars Midtiby, adm. direktør, Danmarks Naturfredningsforening

Modul 2: Fredag d. 6. september 2024 9.30-15.30

Mobilisering og medlemsengagement

Hvordan engagerer man medlemmerne? Hvilke strategiske og taktiske greb fra politiske kampagner kan oversættes ind i dialogen med medlemmerne i andre organisationer?  Og hvorfor stemmer medlemmerne ikke altid til valg i foreninger?

Mød blandt andet Kathrine Anker Kofoed, som er politisk chefkonsulent og en af de ansvarlige for inddragelsen af medlemmer i IDA. Kathrine vil fortælle om, hvordan man gør det nemt for medlemmer at være aktive og frivillige, samt hvad der virker effektivt. Få indsigt i, hvordan IDA årligt orkestrerer 2.500 medlemsaktiviteter fra svampeplukning til frivilligt arbejde og faglige 'deep dives' i fx grøn energi og atomkraft. Bliv klogere på, hvordan medlemmerne bliver gjort til eksperter og får en stemme udadtil. Hør om de forskellige typer af frivillige, fra de unge til de mere modne - herunder tillidsrepræsentanter som en særlig type frivillig.

kko 

Kathrine Anker Kofoed, politisk chefkonsulent i Ledelsessekretariatet hos IDA.

Modul 3: tirsdag d. 17. september 2024 9.30-15.30 

Hvorfor er vi er egentlig? – Få styr på kernefortælling og vision

Vi lever i en tid, hvor ens legitimitet og værdi skal forsvares hver dag. Historiske sejre og en lang historie er ikke nok. På dagens modul genbesøger du som organisation dit større formål og værdi i verden.

Hvad er de spørgsmål, du bør kunne svare klart på? Hvordan skærer du organisationens mange aktiviteter ind til få konkrete mærkesager, man kan mærke og huske? Hvordan involverer du medlemmerne i forandringerne, så de giver mening?

På dagen får vi bl.a. besøg af direktør og chefredaktør på A4 Medier, Kristian Madsen, der vil bidrage med sit overblik over organisationer Danmark. Hvem stikker ud i landskabet? Hvem forstår at være tydelig om deres mærkesager og kernefortælling? Bliv klogere på den politiske iagttagers blik på blandt andet partier, erhvervsorganisationer, NGO’er og faglige organisationer.

Vi får desuden besøg af Thit Aaris-Høgh, som er administrerende direktør i Fonden for Socialt Ansvar, der er blevet en paraplyorganisation for en lang række sociale og frivillige indsatser, samlet om et fælles brand. De står blandt andet bag Bydelsmødre og Natteravnene. Hun vil fortælle om Fonden for Socialt Ansvars strategi, og hvordan fonden har arbejdet målrettet med at professionalisere den frivillige sociale sektor. For hvordan gør man komplekse indsatser enkle og skaber ejerskab på tværs af indsatserne?

Thit 

Thit Aaris-Høgh, administrerende direktør i Fonden for Socialt Ansvar

Modul 4: onsdag d. 18. september 2024 9.30-15.30 

Lær at lykkedes: Hvad tiltrækker og fastholder medlemmer?

Hvordan får du det at vide om jeres medlemmer, som ikke står i medlemsundersøgelserne? Hvordan implementerer du lytteværktøjer digitalt og analogt, så du opdager trends og tendenser?  Hvordan kan I forenkle medlemmernes adgang til jer og anvendelsen af jeres platform?

Hvad betyder foreningens egne medier og platforme, og hvordan kan de optimeres. Hvordan skaber man en sammenhængende oplevelse mellem organisationens kontaktpunkter og sikrer den nødvendige koordinering internt?

Vi deler erfaringer og udfordringer fra en række større organisationer. Hvad ved vi om medlemshvervning og fastholdelse? dykker ned i konkrete cases - fiaskoer og succeser - og uddrager læring herfra.

Vi får besøg af en leder fra større organisation, som velvilligt deler ud af sine erfaringer.

Modul 5: Tirsdag d. 1. oktober 2024 9.30-15.30 

Engager de unge

Inspirationsdag med oplæg om unges trends, syn på demokrati, medier, sprog mv.

De unge har nye organiseringsformer, medievaner, fremtidssyn og bekymringer. Mange har vendt ryggen til fagbevægelsen og de klassiske foreningsfællesskaber, men det betyder ikke, at de unge ikke gider engagere sig. De unge er bekymrede for klimaforandringer og kæmper med den første tid på arbejdsmarkedet med mistrivsel og en del stress. Hvad kan I lære og trække ind i jeres egen organisation? Hvordan taler man med de unge i stedet for om dem? Hvordan rammer I de unge i hjertet og på hvilke platforme?

Modul 6: Onsdag d. 2. oktober 2024 9.30-15.30

Fremtidens medlemsorganisation

Vi samler trådene fra forløbet og ser ud i fremtiden. Hvad er de udfordringer, som foreninger og organisationer baseret på frivillige står over for? Hvad er fremtidens fællesskab?  Hvad kendetegner den nye frivillighed - og hvordan gør man sig relevant i den forbindelse? Vi ser i krystalkuglen og udvikler i fællesskab syv dogmer for at lykkes.

 

Pris: Prisen for deltagelse er 29.995 kr. ekskl. moms. Forplejning og læringsmateriale er inkluderet.

 

Er du interesseret i at høre mere om forløbet?

Du er meget velkommen til at ringe eller skrive til Asbjørn Frier, tlf. +45 26 66 71 83, [email protected].