Aktører til regeringen: Erhvervsuddannelser må ikke være digitale efternølere i ny strategi

Marianne_Morten_Malene
Marianne Riis fra Professionshøjskolen Absalon, Morten Walsted fra NEG og Malene Erkmann fra ZBC. Foto: Privat
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

I EN TID, hvor den digitale udvikling accelererer som aldrig før, står vi over for en vigtig udfordring: Hvordan sikrer vi, at alle unge, uanset uddannelsesretning, bliver rustet til den digitale nutid? 

Regeringens nye digitaliseringsstrategi fokuserer på digital teknologiforståelse i folkeskolen og på de videregående uddannelser, men overser desværre helt erhvervsuddannelserne. Dette er en bekymrende mangel, der kan føre til et A- og B-hold af digitale borgere og arbejdstagere.
 
Uudnyttede potentialer på erhvervsuddannelser

Erhvervsuddannelserne spiller en afgørende rolle i at forsyne arbejdsmarkedet med dygtige faglærte. Der er masser af digital teknologianvendelse på erhvervsuddannelserne, men dette skal styrkes med fokus på forståelse af teknologi. Kun sådan bliver kommende faglærte i stand til at forholde sig kritisk og konstruktivt til digital teknologi, træffe kvalificerede til- og fravalg og derigennem medvirke til erhvervsrettet digital innovation. 

Om skribenterne

Marianne Riis, docent i digital teknologi, læring og design på Professionshøjskolen Absalon

Morten Walsted, AI-ekspert og underviser på NEG

Malene Erkmann, leder af udviklingsafdelingen for læring og digital didaktik på ZBC

Selvom der er mulighed for at arbejde med digital teknologiforståelse i valgfaget Erhvervsinformatik, er faget langt fra tilgængeligt på alle de over 100 forskellige erhvervsuddannelser. Dette skaber en ubalance, hvor nogle elever får adgang til digital dannelse og teknologisk viden, mens andre efterlades i digitalt mørke.
 
A- og B-hold i den digitale udvikling

Den digitale kløft skal ikke kun overvindes mellem generationer, men også mellem uddannelsesretninger. 

Hvis vi ikke prioriterer digital teknologiforståelse på erhvervsuddannelserne, risikerer vi at skabe et A- og B-hold. Mens studerende på universiteter og elever i folkeskolen lærer at forstå for eksempel kunstig intelligens, chatbotter, sociale medier og andre omsiggribende digitale teknologier, vil mange af eleverne på erhvervsuddannelserne stå uden for denne udvikling. 

LÆS OGSÅ: Stor mangel på IT-uddannede kan få konsekvenser: "Vi kan ikke matche de lønninger, der tilbydes i det private erhvervsliv"

Det samme gælder lærerne på erhvervsuddannelserne, der også mangler muligheder for efteruddannelse og opkvalificering på området.
 
Efterspørgsel fra erhvervslivet

Erhvervslivet råber på faglærte med digital kompetence og forståelse, og det er på erhvervsuddannelserne, vi kan uddanne dem. 

Kunstig intelligens og andre avancerede teknologier bliver en stadig mere integreret del af mange brancher, og virksomheder har brug for medarbejdere, der kan navigere ansvarligt og kompetent i den digitale virkelighed. 

Ved at udelade erhvervsuddannelserne i strategien overser vi en vigtig kilde til at opfylde den stigende efterspørgsel fra erhvervslivet.
 
Løsningen er at inkludere erhvervsuddannelserne i strategien

For at sikre, at vi ikke skaber et digitalt skel mellem forskellige uddannelsesretninger, er det derfor afgørende at inkludere erhvervsuddannelserne i den nationale digitaliseringsstrategi. 

Vi opfordrer regeringen til at investere i udvikling af digital teknologiforståelse på erhvervsuddannelserne, så hver enkelt elev får mulighed for at blive digitalt kompetent og dermed være en ressource for det danske arbejdsmarked og samfund.
 
Tre forslag der kan styrke erhvervsrettet digital teknologiforståelse

Digital teknologiforståelse skal ikke være forbeholdt nogle få uddannelser. Folkeskolen og de gymnasiale uddannelser er for nylig blevet begunstiget med et nyt center for digital teknologiforståelse. Det er rigtig godt og vigtigt! 

LÆS OGSÅ: Regeringen afsætter 10 millioner til at ruste lærerstuderende til teknologiforståelse

Men desværre er erhvervsuddannelserne heller ikke tænkt med her. Både på uddannelserne og i forsknings- og udviklingsmiljøerne, har vi brug for at blive klogere på de digitale teknologiforståelser, der knytter sig til forskellige fag og erhverv. 

For at imødekomme dette, har vi tre konkrete forslag:

  1. Ajourfør lærernes mulighed for efteruddannelse i digital teknologiforståelse på Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik
  2. Skab et nationalt netværk for videndeling om digital teknologiforståelse i erhvervsuddannelserne
  3. Øg mulighederne for praksisnær forskning og udvikling i erhvervsrettet digital teknologiforståelse 

Dette kræver, at erhvervsuddannelserne inkluderes i den nationale strategi til gavn for både elever, lærere, oplæringssteder/virksomheder og samfundet i det hele taget. Regeringens digitaliseringsstrategi skal sikre vores samfund både nu og fremover, og understøtte, at så mange som muligt får mulighed for at deltage, trives og udvikle sig i den digitale tidsalder. 

Udvikling af digital teknologiforståelse bør derfor være en rettighed for alle, uanset uddannelsesvej.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR