Svaret på voksnes læsevanskeligheder er skræddersyet undervisning og opsøgende arbejde
550.000 VOKSNE KÆMPER med at læse og regne i Danmark. Det viser nye tal fra OECD's internationale kortlægning af voksnes basale kompetencer – også kaldet PIAAC-tal.
Tallene viser, at andelen af danskere med et lavt færdighedsniveau i læsning og matematik ikke har flyttet sig i mere end ti år. 17-18 procent - altså omkring hver sjette voksen i Danmark - kæmper med at læse og regne og ofte begge dele.
Det er et stort problem for den enkelte, men det har også alvorlige konsekvenser for samfundet.
En veluddannet arbejdsstyrke er grundlaget for høj beskæftigelse og danske virksomheders konkurrenceevne.
Andelen af mennesker, der har svært ved at læse og regne er ikke blevet mindre over en lang årrække, hvilket får mig til at spørge, om vi ikke kan gøre det lidt bedre?
Som formand for en brancheorganisation, der repræsenterer en række folkeoplysende aktører, som står for omkring en tredjedel af den forberedende voksenundervisning (FVU) og ordblindeundervisning (OBU) er det et spørgsmål, der optager mig meget.
En af udfordringerne er, at rammerne for voksen- og efteruddannelse (VEU) er for ufleksible. Derudover sker undervisningen ikke i tilstrækkeligt omfang på præmisser, som passer til de voksne med brug for undervisningen.
LÆS OGSÅ: VEU-midler permanentgøres med finansloven - men Danske HF & VUC vil have gratis voksenuddannelse
Skal vi lykkes med at løfte den alt for store gruppe, der kæmper med at læse og regne, skal undervisningen have et løft, og den skal flyttes tættere på de mennesker, det handler om.
Det gælder, uanset om de er i arbejde eller ej.
Når støvet har lagt sig
Samtidigt med at der kom nye PIAAC-tal, er en ny model for voksenuddannelser også kommet i spil.
Betryggende var det at læse, at regeringen vil sikre udbud i hele landet - også områder af Danmark, hvor man ikke kan få voksenundervisning.
Derfor skal der tænkes nyt, når det kommer til voksenundervisning.
Blandt andet skal undervisningen være mere lokal og decentral. Store uddannelsesinstitutioner passer sjældent til den gruppe af mennesker, som gemmer sig bag PIAAC-tallene. Slet ikke, hvis voksenundervisningen kommer til at foregå i et hjørne af en ungdomsuddannelse. Mange af dem, der kæmper med at læse og regne har lidt nederlag i deres skoletid og har ikke brug for at blive mindet om den.
LÆS OGSÅ: FH og DA advarer: Voksne vil ikke på AMU ved siden af 1. g'ere
Derfor skal der være flere muligheder for at blive undervist på små hold, hvor undervisningen ikke minder om traditionel undervisning på en traditionel skole.
Undervisningen skal også tættere på arbejdspladserne, og undervisningen skal matche både arbejdspladserne, og dem der skal undervises.
De folkeoplysende skoler skræddersyer undervisningen til den enkelte og har en stor spændvidde i undervisningsmiljøer, som kan imødekomme de meget forskellige behov, som målgruppen har. Udgangspunktet i den enkeltes situation - fleksibiliteten i tilrettelæggelse af kurset og et ikke-skolepræget miljø gør de folkeoplysende tilbud attraktive for store dele af gruppen af mennesker, der kæmper med at læse og skrive.
De folkeoplysende skoler, der tilbyder voksenundervisning, er spredt ud over landet, og dermed kan de bidrage til den geografiske dækning og til at forhindre.
Den skræddersyede voksenundervisning motiverer og hjælper mennesker videre i livet og med at få fodfæste på arbejdsmarkedet, hvor der stilles stadig større krav.
Men den gavner naturligvis kun dem, der rent faktisk tilmelder sig til voksenundervisningen. Problemet er bare, at det sker i for begrænset omfang.
Hvordan løser vi så det problem? Vi møder dem, hvor de er.
AOF Center Midtjylland har oplevet pæne stigninger i antallet af kursister til deres ordblindeundervisning og FVU-kurser, efter de har intensiveret deres opsøgende arbejde.
Her sker rekruttering til FVU og OBU gennem en opsøgende indsats, som er forankret i en medarbejder med ansvar for at informere, motivere og rekruttere voksne med svage basale færdigheder igennem samarbejde med virksomheder, jobcentre og a-kasser.
LÆS OGSÅ: Overblik: Se tilskudsmodtagerne af VEU-pulje
Deres erfaringer bakkes op af flere undersøgelser fra EVA, som har påpeget, at opsøgende arbejde og tæt og løbende virksomhedskontakt er en forudsætning, hvis der skal skabes motivation for at deltage i opkvalificering blandt både faglærte og ufaglærte.
Desværre mangler der finansiering af det opsøgende arbejde, hvis flere udbydere skal efterligne de gode erfaringer.
Opsøgende arbejde er et effektivt greb, men det sker ikke af sig selv.
Det kræver, at der er politisk vilje til at prioritere det.
Om Dansk Folkeoplysnings Samråd
DFS er paraplyorganisation for 38 folkeoplysende landsorganisationer og ni associerede organisationer. Blandt andet Daghøjskoleforeningen og oplysningsforbundene AOF, DOF, FOF, Fora og LOF, der udbyder VEU-kurser.