Massiv og bred kritik af central kilde til tal fra ministerium: "Det er katastrofalt"

20230208-134652-7-1920x1280we
Uddannelsesstatistik.dk har i mange år leveret data med alvorlige fejl, lyder det fra otte organisationer. Foto: Kevin Coombs/Reuters/Ritzau Scanpix
Stribevis af organisationer kommer med voldsom kritik af Børne- og Undervisningsministeriet for gentagne, alvorlige fejl i data, der er udfaldsgivende for driften af skoler.

Det er et helt afgørende arbejdsredskab for uddannelsessektoren.

Politikere, aktører og parter i hele uddannelsesverdenen og ikke mindst de faglige udvalg orienterer sig efter tallene i netop denne database.

Og længe har der været murren i krogene og kritik for lukkede mikrofoner, men efter de seneste fejlramte optagetal tager en lang række af organisationer i uddannelsesverdenen nu bladet fra munden og kommer med en sønderlemmende kritik af Børne- og Undervisningsministeriets database 'Uddannelsessatistik'.

Databasen har igennem årene leveret så mange graverende fejl, at det ifølge parterne har medført tilsyn på forkert baggrund, fejlvurderede indsatser og negative historier om erhvervsskolerne. 

Fejlene bliver kaldt "katastrofale", og flere organisationer fortæller, at "tilliden er helt væk".

Den samlede kritik kommer fra såvel Fagbevægelsens Hovedorganisation, Danske Erhvervsskoler og- Gymnasier, Dansk Industri, Dansk Arbejdsgiverforening, Uddannelsesforbundet, FGU Danmark, Tekniq Arbejdsgiverne som Cepos, der nu går offentligt ud med deres kritik af databasen, som er styret af Styrelsen for It og Læring (Stil) under Børne- og Undervisningsministeriet. 

“Det er bekymrende, at vi står med et ministerium, som ikke er i stand til at levere de data, vi har brug for. Det er katastrofalt for både de politiske historier og erhvervsuddannelserne i det hele taget. Men det er endnu mere katastrofalt for de faglige udvalg og for skolernes monitorering af, hvordan det går på de forskellige uddannelser, og hvordan man skal sætte ind, at man ikke kan stole på data, der er baggrund for de indsatser,” siger underdirektør i Tekniq Arbejdsgiverne Tina Voldby til A4 Uddannelse. 

Fald i elektrikeroptag på 84 procent

Alle de otte organisationer, som A4 Uddannelse har talt med, italesætter, at der i flere år har været fejl i tallene fra Uddannelsesstatistik.

Men det er de seneste optagetal fra august, der har fået bægeret til at flyde over. Ifølge Uddannelsesstatistik er der i år eksempelvis blot begyndt 110 elever på elektrikeruddannelsen på landsplan. Året før var det 672 elever. Dermed er der ifølge Uddannelsesstatistik sket et dyk på 84 procent elektrikerelever på et enkelt år. 

Ifølge Uddannelsesstatistik er der samtidig 18 ud af 29 skoler, som i august slet ikke har optaget nogen elever på elektrikeruddannelsen. 

Men ifølge Tekniq Arbejdsgivernes beregninger, så er optaget på elektrikeruddannelsen i år faktisk steget med en procent. 

Fejl skal rettes nu og ikke om et halvt år

Tina Voldby fortæller, at Tekniq Arbejdsgiverne henvendte sig til Stil med fejlen 30 minutter efter, at optagetallene blev offentliggjort 24. oktober. Svaret fra Stil lød, at det ville styrelsen kigge på og rette til næste gang, selvom Stil efterfølgende erkendte fejl i tallene på elektrikeruddannelsen og mejeristuddannelsen.  

“Det her er jo ikke tal, der bliver offentliggjort hver måned. Det er hvert halve år,” siger Tina Voldby. 

Hun bakkes op af forskningschef for Cepos Karsten Bo Larsen. 

“Når der sker fejl, så er der ofte lang ventetid, og det er et problem,” siger han til A4 Uddannelse.

Også formand for Økonomiudvalget i Danske Erhvervsskoler og- Gymnasier Hans Chresten Jeppesen er kritisk over for, hvordan Stil reagerer på fejl.

“Hvis man erkender, at der er fejl i data, så bliver man altså nødt til i min optik at rette de fejl så hurtigt som muligt med en dementi eller korrigering, hvor det er tydeligt, at der er fejl. Her er der rigtig mange mennesker, der begynder at forholde sig til en forkert situation, og der er rigtig mange politikere, der får et forkert billede af, hvordan udviklingen ser ud på erhvervsuddannelserne," siger han til A4 Uddannelse.

Kan føre til forkerte beslutninger

Også underdirektør i Dansk Industri Signe Tychsen Philip slår hårdt ned på årets optagetal fra Uddannelsesstatistik. 

”Det er både bekymrende og problematisk, når centrale data som optagelsestal på erhvervsuddannelserne viser sig at være forkerte på flere uddannelser. For det første sender det et helt forkert og negativt signal om udviklingen på erhvervsuddannelserne, som potentielt ikke er retvisende. Det har vi slet ikke brug for. For det andet så bruger vi data hele tiden som arbejdsredskab både i de faglige udvalg og i vores dialog med vores medlemmer. Forkerte data kan føre til forkerte beslutninger. Desuden smitter det, så også rigtige data mister troværdighed,” siger Signe Tychsen Philip til A4 Uddannelse.

Næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation Nanna Højlund påpeger, at de statistiske oplysninger skal være korrekte, da de er helt centrale for arbejdet i trepartsforhandlinger.

”Når vi deltager i trepartsforhandlinger om ændringer i uddannelsessystemet, så er det afgørende, at vi kan stole på de data, som ofte udgør en central del af beslutningsgrundlaget,” siger Nanna Højlund til A4 Uddannelse. 

Tilliden til Uddannelsesstatistik er væk

Særligt bekymrende er dog ifølge alle de otte organisationer, at fejlene i efterårets optagetal langt fra er enestående.

“Vi har jo kæmpet med det her i flere år,” siger Tina Voldby fra Tekniq Arbejdsgiverne. 

De otte organisationers tillid til Uddannelsesstatistik er da også opbrugt. 

“Det er helt centralt, at der findes troværdige og valide data på undervisningsområdet. Det er vigtigt for den daglige drift på skolerne. Og det er essentielt som grundlag for de politiske beslutninger på området,” siger uddannelses- og integrationschef hos Dansk Arbejdsgiverforening Jannik Bay til A4 Uddannelse. 

Eksempelvis spænder Uddannelsesstatistik ben for erhvervsskolernes arbejde med handlingsplaner. Her er overblik over, hvornår elever falder fra deres uddannelse afgørende for, hvilke indsatser der skal sætte i gang. 

Ifølge formand for Uddannelsesforbundet Hanne Pontoppidan betyder forkerte tal endvidere, at samfundets syn på erhvervsuddannelserne svækkes.

“Vi har brug for at have retvisende statistikker på vores uddannelsesområder, fordi det er et planlægningsværktøj for os, og fordi det også sender nogle signaler ud i samfundet om, hvordan det går med området," siger hun til A4 Uddannelse.

Hos Tekniq Arbejdsgiverne er man ikke i tvivl om, hvor ansvaret for at rette op på fejlene ligger.

"Det holder ikke, at man lader en styrelse fortsætte med at agere så elendigt, havde jeg nær sagt i hvert fald med den statistik, der kommer ud. Så må ministeriet eller departementet træde i karakter og sikre, at der sker noget," siger Tina Voldby.

Styrelse genkender ikke billedet

Stil oplyser i et skriftligt svar til A4 Uddannelse, at styrelsen ikke kan genkende billedet af, at data ikke offentliggøres eller typisk er fejlagtige. Styrelsen understreger samtidig, at elevtal - herunder tilgang til uddannelserne - opdateres ni til ti gange årligt. 

"Med så stor hyppighed og aktualitet betyder det også, at tallene løbende revideres i forbindelse med, at de opdateres, blandt andet som følge af at skolerne indberetter korrigerede registreringer, eller at der på anden måde kommer opdateret information," skriver Stil.

Læs hele styrelsens svar her.

GDPR