Akademikerne: Et nyt beskæftigelsessystem med blik for kompetencer vil styrke væksten i danske virksomheder
DER ER RIGTIGT NOK BRUG FOR en ny beskæftigelsesindsats. Der findes heldigvis rigtig meget viden og erfaring med at lave kloge løsninger, der ikke bare reducerer ledigheden blandt nyuddannede akademikere, men også styrker vækst- og udviklingsmulighederne i virksomhederne. Det behøver hverken være dyrt eller tage lang tid. Blot mere fokus på og prioritering af målrettede indsatser. Og i sidste ende virker på virksomhederne bundlinje.
Debatserie: Fremtidens jobindsats
Regeringen har omfattende planer for beskæftigelsesindsatsen.
Jobcentrene skal nedlægges, og indsatser, der ikke får folk i arbejde, skal smides på møddingen. Der skal tænkes nyt. Og både medarbejdere og ledige skal sættes fri. Endelig skal der skal også spares svimlende tre milliarder kroner.
A4 Beskæftigelse samler de vigtigste aktører på beskæftigelsesområdet til en debat om fremtidens jobindsats, og hvad der skal erstatte jobcentrene.
Læs andre debatindlæg i serien her.
Den målrettede indsats er fx kernen i trainee-indsatsen, som Akademikerne og FH i mange år har stået for. I trainee-indsatsen, som i Akademikerne er omsat til ”Akademikerkampagnen” har vi netop stået for at koble dimittender fra videregående uddannelser sammen med virksomheder, der er på udkig efter medarbejdere med de rette kompetencer og viden. Det er denne slags meget målrettede, virksomhedsnære og effektive tiltag, der ikke må forsvinde i en implementering af en ny beskæftigelsesindsats. For så bliver overgangen fra uddannelse til virksomhed endnu sværere.
LÆS OGSÅ: Akademikere kræver store ændringer af dagpengesystemet: - Vi er til grin for egne penge
Trainee-indsatsen udløb i 2022 trods talrige opråb til regeringen. Men hvad er det så, trainee-indsatsen kan – og hele den tilgang, som Akademikerne har arbejdet med i mange år gennem ”Akademikerkampagnen”?
AKADEMIKERKAMPAGNEN HAR SKAFFET tusindvis af nyuddannede i job og hjulpet virksomheder med mangel på højtspecialiseret arbejdskraft. Det er sket ved at være brobyggeren mellem den enkelte jobsøgende og virksomhed, men også geografisk og mere generelt da nyuddannede kandidater ofte bor i de store universitetsbyer, mens en stor del af de danske virksomheder er placeret ude i landet og derfor har gavn af en nem adgang til et nationalt arbejdsmarked. ”Akademikerkampagnen” har skabt stor værdi ved at åbne for, at nyuddannede akademikere har fået job i stort set alle brancher og typer af virksomheder – også der, hvor man traditionelt set ikke har benyttet akademikeres kompetencer. Det har været til stor gavn for virksomhederne.
Danske virksomheder står i dag i en svær situation med mangel på kvalificeret arbejdskraft, som rækker langt ud i fremtiden. Trainee-indsatsen spiller en afgørende rolle ved at være i front på at udvikle nye metoder og en rekrutteringspraksis specialiseret mod netop dette virksomhedsbehov. Som eksempel handler en af de nyeste rekrutteringsmetoder om at ansætte mere efter kompetence end uddannelse. Det vil sige, at virksomhederne får hjælp til at blive mere konkrete på, hvilke kompetencer de præcis mangler i forhold til deres behov. Og en tilsvarende hjælp med at afklare kompetencer giver Akademikerkampagnen de nyuddannede.
RESULTATERNE AF REKRUTTERINGSMETODEN ER GODE. Virksomhederne har opnået mulighed for at søge bredere, og samtidig med at de fået flere gode og relevante match. Metoden, og de store gevinster af den, er et direkte resultat af den ekspertviden, der hele tiden bliver udviklet gennem trainee-indsatsen til stor gavn for både nyuddannede og erhvervslivet.
LÆS OGSÅ: Særligt projekt hjælper nyuddannede akademikere i job
Det er præcis denne specialviden og ekspertise, som regeringen risikerer at miste, når den ikke har fokus på den virksomhedsnære indsats som trainee-ordningen er. Jeg opfordrer derfor til, at regeringen hurtigst muligt finder de nødvendige midler til fortsættelse af trainee-indsatsen, så virksomheder og nyuddannede er garanteret nødvendig hjælp.