DE og GL: Erhvervsrettet hf er en vigtig ingrediens i ny ungdomsuddannelse

BeFunky-collage_-_2024-07-12T113719.145
Foto: GL & DE
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

UNDER AFSLUTNINGSDEBATTEM I FOLKETINGET gik statsminister Mette Frederiksen (S) på talerstolen og affejede enhver rest af tvivl om regeringens planer for reformer på ungdomsuddannelsesområdet:

"I regeringen tror vi mere og mere på behovet for en helt ny ungdomsuddannelse, som vil give vores unge både bedre tid og en bedre faglig ballast", understregede statsministeren.  

Budskabet kommer ikke som den store overraskelse. Det følger signalerne fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), der i den seneste tid har optrådt på flere årsmøder og konferencer og utvetydigt understreget, at der kommer til at ske store ændringer i ungdomsuddannelserne, hvor ikke mindst Reformkommissionens forslag om en helt ny HPX-uddannelse (højere praktisk eksamen) har sat sig spor og inspireret ministeren og regeringen.

Det er påkrævet at være ambitiøs – ikke dumdristig

Vi er begge enige med Reformkommissionen og regeringen i, at der er et stort behov for at skabe stærke undervisnings- og uddannelsesmiljøer for den gruppe af unge, som de to parter insisterer på at tilbyde en ny uddannelse, og som ikke er parate til at vælge den direkte vej til en erhvervsuddannelse lige efter grundskolen. 

Disse unge skal selvfølgelig også nyde godt af et bredt dannende uddannelsesmiljø med solide sociale og faglige fællesskaber, og hvad der i øvrigt er af vigtige aspekter i et inspirerende og aktivt ungemiljø.  

LÆS OGSÅ: Regeringen er i gang med at rive rødderne op og kræve ofre i hele uddannelsessystemet

Men vi vil gerne udfordre præmissen hos flere om, at alt er afprøvet og mulighederne udtømte, og at vi derfor er nødt til at skabe en helt ny ungdomsuddannelse ved at kaste velkendte og velafprøvede uddannelseselementer op i luften eller blande dem som ingredienser i en ny gryderet, som Tesfaye udtrykker det.

Der skal være en passende balance mellem at bevare velafprøvede elementer i ungdomsuddannelserne og tænke nyt indenfor rammerne af det eksisterende. Det er påkrævet at være ambitiøs – ikke dumdristig.

Det gælder også i forhold til økonomiske prioriteringer og dispositioner. Vi ved erfaringsmæssigt, at det koster kassen at udvikle og implementere nye reformer på uddannelsesområdet - tag for eksempel blot et kig på reformen af den forberedende grunduddannelse (FGU). 

Præmissen om at alt er afprøvet skal udfordres
Hf er et af de uddannelsesområder, vi ser perspektiver i at bygge videre på.

Hf er en velafprøvet uddannelsespolitisk succes, der formår at trække mange i videre uddannelse og job. Undersøgelser viser eksempelvis, at over 60 procent, der begynder på en toårig hf, har en afbrudt uddannelse bag sig. Men over 70 procent gennemfører deres hf-uddannelse.

Desuden viser en undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at 20 procent læser videre på en af de fire store velfærdsuddannelser som lærer, pædagog, sygeplejerske eller socialrådgiver efter en toårig hf-eksamen eller en hel hf-enkeltfagseksamen. 

Blandt kursister med en fagpakke, der indeholder fag rettet mod optagelse på bestemte uddannelser i forløb af typisk et års varighed, læser 42 procent videre på en af de store velfærdsuddannelser. 

Forløbet i en fagpakke giver eleverne almendannelse, en bred faglighed og generelle studiekompetencer, som kommer dem til gode i videre studier på de uddannelser, fagpakken er rettet mod. 

Erhvervsrettet hf skal prioriteres

Med det afsæt foreslår vi en erhvervsrettet hf, der kan udbydes på eksisterende institutioner med relevante faglige og pædagogiske miljøer. Ambitionen er at skabe en alternativ og attraktiv erhvervsrettet vej til erhvervsuddannelserne, som samtidig holder alle muligheder åbne for de unge, da der også vil være et tydeligt spor til de videregående uddannelser med den erhvervsrettede hf.

Med en erhvervsrettet hf giver vi eleverne en praksisnær introduktion til erhvervsuddannelserne og oplyser om mulighederne for at gøre karriere på det faglærte arbejdsmarked, samtidig med at eleverne får en gymnasial uddannelse. 

LÆS OGSÅ:  Overblik: Se alle artikler om en ny ungdomsuddannelse

Alle muligheder er bestemt ikke afprøvet endnu i vores eksisterende ungdomsuddannelser. Ved at bygge et nyt tilbud op omkring den eksisterende hf kan man undgå at kaste vigtige eller velfungerende tilbud i dag i gryden - herunder 10. klasse eller hhx, som begge har været nævnt i debatten.

Det bør politikerne have blik for i arbejdet med at forny ungdomsuddannelserne, og den erkendelse skal også have plads i de bebudede grundige drøftelser med inddragelse af alle aktører i ungdomsuddannelserne. 

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR