EVA: Hvordan kommer uddannelsesreformen til at påvirke FGU?

Egelund_Lohse_og_Tesfaye_praesenterer_uddannelsesreform_8_10_2024_Foto_Emil_Nicolai_Helms_Ritzau_Scanpix_1920_px
Christina Egelund (M), Stephanie Lose (V) og Mattias Tesfaye (S) præsenterede reformudspillet 8. oktober 2024 Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpi
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
Den store reform på ungdomsuddannelsesområdet vil også påvirke de unge, der har størst behov for støtte på deres vej. EVA har set på reformudspillet med FGU-brillerne på: Hvordan værner vi bedst muligt om de elever, der har brug for en ekstra hånd i ryggen, i det nye uddannelseslandskab?

MED REGERINGENS FORSLAG til en ungdomsuddannelsesreform og introduktionen af EPX er der varslet store ændringer af vores uddannelseslandskab. 

Debatten har primært fokuseret på, hvad reformen kommer til at betyde for de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. Men reformens betydning for FGU-sektoren fortjener også opmærksomhed. I udviklingen af det nye uddannelseslandskab er det nemlig vigtigt, at politikere, kommuner og uddannelsesinstitutioner har fokus på at sikre, at de unge, der har størst behov for støtte på deres uddannelsesvej, oplever et sammenhængende og inkluderende uddannelsessystem.

Reformen medfører fire centrale udfordringer og muligheder for FGU-sektoren, de kommunale ungeindsatser (KUI) og den fremtidige EPX-sektor. Det viser EVA’s mange undersøgelser på FGU-området - herunder en ny analyse af FGU-elevernes overgang til og fastholdelse på ungdomsuddannelserne:

Farvel til 10. klasse betyder nye elevgrupper på FGU

Med forslaget om at afskaffe 10. klasse og indføre et retskrav til FGU for dem, der ikke har bestået folkeskolens afgangsprøve, og dem, der dropper ud af en efterskole eller en ungdomsuddannelse, vil FGU sandsynligvis kunne forvente flere yngre og - måske også - fagligt stærkere elever.

LÆS OGSÅ: Regeringen skifter kurs og giver sig i spørgsmålet om FGU-retskrav

Med denne udvikling står FGU over for en opgave med at revitalisere AGU-sporet (almen grunduddannelse), der på mange skoler har haft et faldende elevtal. Målet er at skabe et attraktivt og relevant tilbud for en endnu bredere elevgruppe end tidligere. Her er det vigtigt at afsætte tid og ressourcer til at udvikle et undervisningstilbud med et stærkt almenfagligt niveau, der både giver eleverne mulighed for at modnes og støtter deres faglige udvikling.

Det faktum, at flere FGU-elever - med EPX-reformen - må forventes at skulle forberedes til en gymnasial uddannelse, skærper behovet for at styrke det almenfaglige niveau på FGU, og rejser spørgsmålet om, hvordan FGU bedst sikrer, at eleverne får de tilstrækkelige faglige forudsætninger for at klare sig på EPX.

God vejledning og kendskab til FGU bliver mere nødvendigt

Med retskravet bliver FGU en rettighed for de unge frem for et tilbud, de skal henvises til fra kommunen. Det har potentialet til at afstigmatisere FGU og gøre det til et naturligt valg for de elever, der ikke er klar til en ungdomsuddannelse.

Samtidig giver retskravet mulighed for at styrke samarbejdet mellem grundskolen og FGU for eksempel i form af brobygningsforløb. Det kan forhåbentlig bidrage til at forhindre, at unge havner i et limbo mellem grundskole og et forberedende tilbud med oplevelser af nederlag, som vi tidligere har set eksempler på.

Men for at sikre en tryg overgang er det afgørende, at FGU, grundskolen og ikke mindst KUI får indstillet sig på den nye virkelighed, og at de vejledere, der er tilknyttet udskolingen, får kendskab til FGU og deres lokale FGU-tilbud, så de kan give relevant vejledning til de elever, der kan have gavn af FGU.

Vigtigt at fastholde forskellige veje videre fra FGU

For de fleste FGU-elever går vejen i dag videre til en erhvervsuddannelse, HF eller HF-enkeltfag. Men med introduktionen af EPX kan vi forvente, at mange elever i fremtiden vil søge mod EPX.

LÆS OGSÅ: Syv ud af ti FGU-elever kommer i job eller uddannelse: Se overblik over de 27 FGU’er

Der ligger derfor et stort arbejde for FGU-institutionerne i at få opbygget et godt samarbejde med de kommende EPX-udbydere i forhold til at få skabt nogle gode fælles forløb og overgange fra FGU til EPX.

Det er dog vigtigt, at man politisk også prioriterer at bevare uddannelsesmuligheder for elever, der ikke ønsker eller kan klare en EPX. Afklarede elever kan for eksempel have behov for en direkte vej til en erhvervsuddannelse, mens elever med særlige udfordringer kan have behov for et fleksibelt uddannelsestilbud, som man for eksempel kan få på HF-enkeltfag i dag, hvor de kan læse på deltid, og hvor vi ved, at de har mindre risiko for at falde fra uddannelsen.

EPX kan finde inspiration i FGU-didaktik

EPX står til at få en bredere elevgruppe, end vi kender fra de gymnasiale uddannelser i dag. Samtidig skal EPX tilbyde en undervisning, der kombinerer teoretisk viden med praktisk erfaring.

Til at imødegå disse nye udfordringer kan det være relevant for EPX at finde inspiration i FGU’s pædagogiske og didaktiske praksis. Blandt andet kan FGU’s erfaringer med at integrere almenfaglige og praksisfaglige elementer skabe meningsfulde samarbejder med civilsamfund og erhvervsliv og med at få en blandet lærergruppe til at samarbejde om en fælles opgave være værdifulde for EPX.

LÆS OGSÅ: Tesfaye i stort interview om kriseramte FGU: “Det er ikke bygninger, taxametre og lovgivning, der får de unge til at lykkes”

FGU står til at blive en central aktør i det nye uddannelseslandskab. Kommuner og uddannelsesinstitutioner må samarbejde tæt for at sikre, at reformen bliver en succes - også for de unge, der har brug for at en ekstra hånd til at finde deres vej. Samtidig er det vigtigt, at politikerne holder fast i de vigtigste trædesten på FGU-elevernes uddannelsesvej.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR