Absalon: Flere ufaglærte i velfærdsfag skal motiveres til uddannelse

Sami_Stephan_Boutaiba_dir_Daniel_Schwartz_Bojsen_dir_Gitte_L__vgren_bestyrelsesmedlem_Professionsh__jskolen_Absalon_Pressefotos_Professionsh__jskolen_Absalon
Sami Stephan Boutaiba dir. (t.v.), Gitte Løvgren bestyrelsesmedlem (mi.) og Daniel Schwartz Bojsen dir. (t.h.), alle Professionshøjskolen Absalon Foto: Professionshøjskolen Absalon
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
For få ser en fremtid foran sig som pædagog, lærer eller sygeplejerske. En del af løsningen på rekrutteringsudfordringen findes hos de mange unge, der bruger deres sabbatår i børnehaver, klasselokaler eller ældreplejen.

UDDANNELSESINSTITUTIONER VENTER altid spændt på årets tal for ansøgere og optagede. På professionshøjskolerne har disse vigtige datoer de seneste år dog været forbundet med stor bekymring.   

For selvom vi som uddannelsesinstitution knokler for at bygge bro til ungdomsuddannelserne, så fortsætter den nedadgående trend, som har været i gang de seneste ti år, hvor alt for få unge ønsker at uddanne sig til pædagog, lærer eller sygeplejerske.

LÆS OGSÅ: De fire store velfærdsuddannelser har mistet næsten 40 procent ansøgere på 10 år

Udviklingen er nedslående og taler for sig selv – der er brug for handling omgående for at imødekomme behovet for professionel arbejdskraft i praksis.  
  
Potentiale i sabbatårene  

Ved dette års optag på de videregående uddannelser blev der samlet set optaget fire procent færre studerende på uddannelser til pædagog, sygeplejerske, folkeskolelærer og socialrådgiver sammenlignet med sidste års optag. Tallet var i forvejen alarmerende lavt. Seks procent færre valgte i år at søge ind på en pædagoguddannelse. Antallet af tomme stole på læreruddannelsen voksede også med otte procent.  
  
Udviklingen får konsekvenser for os alle, og det kan mærkes. Ifølge Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings analyse af rekrutteringssituationen fra juni 2024 så er der allerede rekrutteringsudfordringer for sygeplejersker, lærere og pædagoger i Region Sjælland. I perioden fra september 2023 til og med februar 2024 har det i 610 tilfælde ikke været muligt at besætte en pædagogstilling med en kvalificeret kandidat.  

På professionshøjskolerne har vi længe set frem mod en reform af uddannelsesområdet, som en nødvendig redningskrans. Det er absolut nødvendigt med en ambitiøs politisk reform. For de mange unge, som vi har brug for, befinder sig allerede ude blandt de professioner, som vi uddanner til.

LÆS OGSÅ: Efter et år med uvished og neglebideri: Denne dag løfter regeringen sløret for største uddannelsesreform i årtier

I august bragte DR historien om, at landets kommuner i højere grad ansætter studenter og andre ufaglærte i vuggestuer og børnehaver for at leve op til kravene om minimumsnormeringer. På Professionshøjskolen Absalon ser vi et stort potentiale i netop den gruppe. 

79 procent af de unge fra gymnasiale uddannelser forventer at tage sabbatår efter deres ungdomsuddannelse, viser en undersøgelse fra Studievalg Danmark fra 2023. En analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) fra 2023 viser samtidig, at fire ud af ti unge bruger disse sabbatår som lærervikar, pædagogmedhjælper eller i ældreplejen, og at der er potentiale for at påvirke denne gruppes interesse og motivation for uddannelse og karriere inden for velfærdsprofessionerne.  

Ufaglærte skal uddannes  

For at motivere disse mange unge til at søge ind på en professionsuddannelse og dermed bidrage til professionerne på den lange bane, er Professionshøjskolen Absalon sammen med 10 kommuner og sygehusene i Region Sjælland gået sammen om udviklingsprojektet ’Sjællands Velfærdsakademi’.

LÆS OGSÅ: Nyt projekt skal få flere unge til at vælge velfærdsuddannelser i Region Sjælland

Mens de ufaglærte arbejder i de forskellige professioner, får de tilbudt små kurser, der dels skal opkvalificere dem - dels give dem et indtryk af faget og af velfærdsuddannelserne. De skal både styrke deres egne kompetencer og samtidig få et dybere indblik i den pædagogiske faglighed.  

Indsatsen startede i januar i år, og siden er blandt andet ufaglærte, der arbejder med borgere med demens i Ringsted, Vordingborg, Køge, Holbæk og Sorø blevet undervist i konkrete arbejdssituationer via en 'demenssimulator'. Sideløbende blev de introduceret til mere teoretisk viden om demens. Ønsket er, at deltagerne får kompetencer og viden, som de kan anvende direkte i deres arbejde. Samtidigt håber vi at vække en nysgerrighed på faget. 

Vi har som velfærdssamfund brug for flere sygeplejersker, pædagoger og lærere. Men vi er oppe imod stærke kræfter. Udviklingen med mindre ungdomsårgange, der kan søge ind på en uddannelse, samt retorikken om de professioner, som vi uddanner til, trækker de studerende væk fra de meget meningsfulde og fagligt spændende opgaver, som professionerne tilbyder.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR