EUD-vicedirektør: AI er fremtidens værktøj, men allerede nutidens på NEG

Malene_Grandjean_vicedirekt__r_Nordvestsj__llands_Erhvervs_og_Gymnasieuddannelser_tre_to
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
AI er ikke blot fremtiden. For os er det nutiden. Derfor går vi all-in på implementering af AI for alle vores knapt 400 ansatte.

I EN VERDEN, hvor teknologien konstant ændrer vores måde at arbejde, lære og leve på, står vi ved en afgørende skillevej. På Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser (NEG) har vi taget et modigt skridt ind i fremtiden ved at implementere kunstig intelligens (AI) på fuld skala. Dette er ikke blot et eksperiment. Det er en yderst vigtig strategisk beslutning, der vil forme vores institution, styrke læringen og skabe nye arbejdsvilkår for de ansatte. 

Vi er muligvis den første uddannelsesinstitution og for den sags skyld måske første virksomhed i Danmark, der implementerer AI for alle medarbejdere, betaler ChatGPT-4 til alle og sikrer massivt kompetenceløft, så AI allerede i de kommende måneder bliver en fast del af vores daglige arbejde med administrative såvel som undervisningsmæssige arbejdsopgaver. 

Ifølge McKinsey kan AI bidrage med et kæmpe billionbeløb til den globale økonomi. Men potentialet rækker langt ud over økonomiske gevinster. På NEG ser vi AI som et hjælpsomt værktøj, der kan forbedre og måske nytænke forberedelsen af undervisningen, skabe nye muligheder for materialeudvikling, bidrage til overblik og analyse af data, automatisere opgaver og meget mere. Vores mål med at implementere AI for alle medarbejdere er at sikre læring og udvikling for alle – også for eleverne, for herigennem at understøtte optimale uddannelsesrammer og arbejdsbetingelser. 

LÆS OGSÅ: Rosenkrantz-Theil: Børn helt ned i 6. klasse skal have mulighed for at bygge robotter

På NEG investerer vi i uddannelse og oplysning, så vores medarbejdere forstår, hvad AI er, og hvordan de kan bruge det på en sikker og etisk måde. Og netop at inkludere etikken er vigtig, for AI er ikke blot forbundet med optimering af opgaveløsning. Det er også forbundet med en række dilemmaer, som man er nødt til at tage stilling til. Det drejer sig blandt andet om sikring af GDPR, fastholdelse af det menneskelige beslutningsansvar, kritisk forholden sig til kunstigt genererede udsagn samt en fornuftig læringsmæssig brug af AI, der øger - og ikke reducerer - vidensmængden. 

Der er ingen tvivl om, at ChatGPT anvendt på den rigtige måde kommer til at reducere betydningen af negativ social arv
Malene Grandjean, vicedirektør Nordvestsjællands Erhvervs- og gymnasieuddannelser

Helt konkret anvendte jeg selv AI i undervisningen kort før sommerferien, da jeg var vikar i naturfag på tandklinikuddannelsen. Jeg viste eleverne, hvordan de kunne anvende ChatGPT som en form for studiebuddy, som let omformulerer vanskelige naturfaglige tekster til et letforståeligt sprog med eksempler og uddybende forklaringer. Særlig på erhvervsuddannelserne oplever vi, at kun få elever kan få hjælp fra deres forældre til forståelse af almenfagene, til lektielæsning og til supplerende læringsstøtte. Mange unge kommer fra ufaglærte hjem, og hjem med et begrænset begrebsapparat. Her har vi allerede oplevet, at ChatGPT kan bidrage med en afgørende forskel. Der er ingen tvivl om, at ChatGPT anvendt på den rigtige måde kommer til at reducere betydningen af negativ social arv.

Jeg har desuden hjulpet eleverne til, hvorledes de kan anvende ChatGPT til at kvalificere deres ansøgning og CV i forbindelse med at få en læreplads, men også til at give gode råd i forhold til, dels hvad man kan forvente af en jobsamtale, dels hvordan man skal agere. For langt de fleste unge er desværre helt utrænede i denne situation. Ofte er en samtale i forbindelse med en lærepladssøgning deres første kontakt med livet i en virksomhed. 

AI's indflydelse på uddannelse kan ikke undervurderes 

Med denne transformation kommer der også udfordringer. Hver fjerde lærer har oplevet, at en elev har brugt teknologien til at snyde med en aflevering. 

LÆS OGSÅ: Tesfaye nedsætter ekspertudvalg for at sætte en stopper for snyd med ChatGPT

En vigtig pointe, der fremhæves i forskningen og undervisningen om AI, er, at teknologien kan gøre os bedre til det, vi er gode til, men kun hvis vi sætter fagligheden forrest. Lærere og uddannelsesledere har en hovedrolle i at sikre, at AI bruges rigtigt, og det kræver både indflydelse og efteruddannelse. Derfor har en udførlig implementeringsplan også været afgørende for vores strategiske AI-satsning for hele NEG. En plan der både har fokus på teknologisk modenhed, uddannelse og oplysning og de mange etiske overvejelser. 

Vi starter med at sikre forståelse og accept af AI og identificerer de områder, hvor AI kan være nyttig. Vi vælger AI-værktøjer, der passer til vores behov, og træner vores medarbejdere i deres anvendelse, og vi starter med ChatGPT-4 til alle medarbejdere. Men vi er også klar til at justere løbende, da udviklingen inden for AI går virkelig stærkt.

AI er et kraftfuldt redskab, der kan øge kvaliteten og sikre udviklingen, men det skal som alle andre værktøjer bruges med begavelse. AI er ikke længere science fiction. Det er en realitet, der transformerer vores samfund på måder, vi kun lige begynder at forstå.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR