Videncenter: Bæredygtig udvikling bør have en central placering i VEU-trepart
NÅR VEU-TREPARTSFORHANDLINGERNE om kort tid går i gang, kan parterne glæde sig over, at bæredygtighed og grøn omstilling tegner til at kunne blive løftestangen for AMU-systemets genoplivning.
LÆS OGSÅ: Stigning i deltagelse på AMU falmer sammenlignet med frygten for endnu en trepartsforlængelse
De faglige efteruddannelsesudvalg har hurtigt opfanget behovet for efteruddannelse inden for bæredygtighed og grøn omstilling i virksomhederne og har i samarbejde med videncentrene på kort tid udviklet nye AMU-kurser, der har tiltrukket flere end 2.100 kursister i 2022.
Forskellighed i branchernes bæredygtighedsbevidsthed
Medarbejdere fra produktionen står for næsten 60 procent af kursuspladserne, mens ledelse og administration står for næsten 20 procent.
Byggefagene, der står på tærsklen til en større regulering som følge af blandt andet EU-krav til bæredygtighed og grøn omstilling, er kun lige kommet i gang og udgør fem procent af kursusaktiviteten.
De resterende kursuspladser blev besat af medarbejdere inden for fødevareområdet samt hotel og restauration.
SMV’erne hjælpes godt på vej
Erhvervsfremmebestyrelsen forsøger med helt nye 195 millioner kroner at sætte skub i udvikling af cirkulære værdikæder for små og mellemstore virksomheder (SMV) og følger dermed indsatsens op efter de 250 millioner kroner til projekter om kvalificering af arbejdskraft til den grønne omstilling i SMV’er, som erhvervsfremmestyrelsen igangsatte ved årsskiftet. Så SMV’erne hjælpes godt på vej.
To års ”hul” i erhvervskolernes bæredygtighedsmobilisering
Regeringen har i finansloven 2023 afsat to gange 100 millioner kroner til erhvervsskolernes grønne udstyrsinvesteringer og kompetenceudvikling af undervisere samt udvikling og afprøvning af grønne undervisningsforløb med henblik på at understøtte indsatsen for grøn omstilling i opkvalificering og efteruddannelse.
LÆS OGSÅ: Fagbevægelsen: Regeringens lovforslag om VEU-bidrag er et brud med trepartsaftale
Det er rigtig godt - men disse midler er først til rådighed i 2025 og 2026 for erhvervsskolerne, der udbyder AMU. VEU-trepartsforhandlingerne bør derfor udfylde det hul, der opstår i erhvervsskolernes nødvendige bæredygtighedsmobilisering i 2023 og 2024.
Fra akut-indsats til strategisk indsats
De fleste små og mellemstore virksomheder er stadig i en fase, hvor behovet for grønne kompetencer opstår akut. Mange virksomheder er ikke bevidste om, at kravene til den grønne omstilling allerede er aktuelle. Derfor bliver efterspørgslen efter grønne kompetencer meget konkret i forhold til at løse virksomhedernes akutte problem, når det opstår.
AMU-systemet har vist, at det er i stand til at sikre de nødvendige rammer for denne efteruddannelse – nu skal regeringen sikre, at erhvervsskolerne også kan udfylde rammerne
Michael Lund-Larsen, koordinator for VEU-partnerskabet
Når virksomhederne efterspørger konkrete grønne kompetencer i en akutsituation i stedet for at fokusere på at komme på forkant med udviklingen, er der behov for at udvikle modeller og kompetencer, så skolerne kan medvirke til virksomhedernes omstilling i en strategisk proces.
AMU-skolerne er udfordrede på ressourcer
Skolerne er imidlertid ofte af økonomiske årsager nødt til at prioritere levering af den konkrete efterspurgte viden i virksomhederne i stedet for at udvikle kursustilbud, der kan styrke virksomhedernes mulighed for at komme på forkant med udviklingen.
LÆS OGSÅ: VEU-trepartsforhandlinger står for døren: 4 ting skal under alle omstændigheder drøftes
Skolerne er samtidig udfordrede ved, at der er mangel på personer med konkrete grønne kompetencer på et niveau, så de kan undervise virksomhedernes medarbejdere og de undervisere, der skal undervise virksomhedernes medarbejdere.
Tre udfordringer, som VEU-trepart bør prioritere
VEU-trepartsforhandlingerne bør derfor prioritere dette dilemma og støtte skolerne i at løse følgende tre udfordringer:
- Udvikling af et bæredygtigt mindset hos ledelse og medarbejdere, der sikrer, at bæredygtig udvikling indtænkes i alle skolens aktiviteter og tilgange
- Udvikling af en bæredygtig undervisningskultur, der har fokus på at styrke elever og kursisters evne til at handle bæredygtigt
- Opbygning af kapacitet på skolen, så virksomheder har adgang til de rette kompetencer til den grønne omstilling
AMU-systemet har rammerne – nu skal de udfyldes!
Efteruddannelse for bæredygtig udvikling og grøn omstilling i virksomhederne er nødvendig for at komme i mål med de grønne ambitioner. AMU-systemet har vist, at det er i stand til at sikre de nødvendige rammer for denne efteruddannelse – nu skal regeringen sikre, at erhvervsskolerne også kan udfylde rammerne.