DSU-næstformand: Min lillebror er en solstrålehistorie fra FGU - dem burde der være mange flere af

Billede_13-04-2022_09.51.11_2_
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

“UNGE PÅ KANTEN. Udsatte. Restgruppe. Det bliver vi kaldt. Der er så mange, der har holdninger til, hvordan vi er, hvad vi kan, hvem vi er. Men virkeligheden er, at de kender os ikke.” 

Sådan starter Modstrøms nye kampagnevideo. Modstrøm er en forening, der organiserer elever på og omkring FGU-uddannelserne. FGU er den forberedende grunduddannelse, der blev indført i 2019. Den har til formål at forberede unge til at komme videre i uddannelse eller job.

Debatindlægget fortsætter efter videoen

Modstrøm har om nogen kendskab til den gruppe af unge, som vi ikke helt ved, hvad vi skal kalde. På akademiker- og politikersprog bliver de kaldt “restgruppen”. Jeg synes, at det er et frygteligt udtryk. For sandheden er, at den gruppe af cirka 45.000 unge på 15-25 år, der i dag står uden for uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet, kan så meget mere. Det er mere korrekt at betegne dem som “potentialegruppen”. For det er det, de her unge er. Unge med så meget uforløst potentiale. 

LÆS OGSÅ: De har allermest brug for uddannelse: Men der mangler flere tusinder elever på FGU

MIN EGEN LILLEBROR var en af dem.

Min lillebror Nichlas kan både krydse kasserne "anbragt barn", "ordblind" og "ADHD-diagnose" af. Hver af disse faktorer kunne alene have gjort, at han aldrig havde fået chancen for at få en uddannelse eller et arbejde. Men det fik han. 

FGU kan blive den tredje vej til uddannelse for rigtig mange af de unge, der ellers ville havne i statistikkerne over dem, der aldrig fik en uddannelse eller et arbejde
Katrine Evelyn Jensen, næstformand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU)

Nichlas har heldigvis haft en god og tryg barndom med ressourcestærke plejeforældre. Begge mine forældre er uddannet socialpædagoger, så de har haft gode forudsætninger for at håndtere Nichlas’ udviklingsforstyrrelse og indlæringsvanskeligheder. Han bestod på flot vis grundskolens afgangseksamen trods sine udfordringer. Det er bestemt ikke alle, der gør det. Faktisk er det kun 37 procent af alle unge med ADHD, der består 9. klasses afgangseksamen. Endnu værre står det til for anbragte unge - kun en tredjedel af alle anbragte unge får afgangseksamenen. Nichlas er altså en af de få, der har trodset de dårlige odds.

LÆS OGSÅ: Fordobling af anbragte unge på FGU

Efter folkeskolen tog Nichlas på grundforløbet som it-supporter, fordi han altid har elsket at spille computer. Men studiet var for svært, og han kom i stedet på FGU. Det tror jeg på mange måder er det bedste, der er sket for Nichlas. Her fandt han ud af, at han har stor interesse for madlavning - og ovenikøbet er dygtig til det. Han fik desuden et stærkt fællesskab, og han begyndte at engagere sig i foreningen Modstrøm, så han fik en stemme i debatten. I februar i år startede Nichlas så på sin nye læreplads som kokkeelev efter at have bestået grundforløbet på kokkeuddannelsen. Det var samtidig med, at jeg selv afsluttede min uddannelse som jurist. For mig var det ti gange større, at Nichlas bestod sit grundforløb, og hurtigt derefter fik en læreplads. Jeg har aldrig været så stolt. For han har skullet overkomme mange flere forhindringer og negative forventninger end mig. 

Lad os til en start blive kollektivt enige om at stoppe med at kalde nogen for “restgruppen”. Ingen er tilovers i vores samfund. Alle skal med i fællesskabet
Katrine Evelyn Jensen, næstformand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU)

DET HER ER på mange måder solstrålehistorien om FGU og hvad det uddannelsestilbud kan. Jeg tror på, at FGU kan blive den tredje vej til uddannelse for rigtig mange af de unge, der ellers ville havne i statistikkerne over dem, der aldrig fik en uddannelse eller et arbejde. Men kun 16 procent af dem går på FGU i dag. Samtidig er FGU fortsat ekstremt underfinansieret, kæmper med fyringsrunder og dårlige bygninger. Der er altså virkelig plads til forbedring. Jeg synes, det er på tide, at uddannelsespolitik i det her land kommer til at handle mere om, hvordan vi løfter dem, der har de sværeste forudsætninger.

For lige nu efterlader vi så mange unge mennesker med ekstremt meget potentiale. Det er både et menneskeligt og samfundsøkonomisk tab.

Og lad os så til en start blive kollektivt enige om at stoppe med at kalde nogen for “restgruppen”. Ingen er tilovers i vores samfund. Alle skal med i fællesskabet. Det er min drøm for fremtiden, så flere ender med historier som min lillebrors.

LÆS OGSÅ: Direktør: Hvis FGU ikke lykkes, er alternativet skræmmende

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR