DEG - Lederne: Mens vi venter i spænding på udspil om ny ungdomsuddannelse, er der én væsentlig ting, man ikke må gå uden om

Allan_Kortnum_formand_for_Danske_Erhvervsskoler_og_Gymnasier_Lederne_Pressefoto_DEG_1920px_tre_to
Foto: DEG
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

Mens vi venter i spænding på regeringens udspil om den nye ungdomsuddannelse EPX, ser vi flere lovende takter i de udmeldinger, der er kommet.

Fra min stol ser jeg tre centrale elementer, som skal prioriteres, samt én væsentlig ting, man ikke må gå uden om, hvis vi som sektor skal sikre, at et nyt ungdomsuddannelseslandskab bliver en succes på alle parametre. 

Praksisfaglig undervisning 

Praksisfaglighed bør spille en central rolle i en ny ungdomsuddannelse, fordi den ikke blot handler om at lære konkrete færdigheder, men om at udvikle en dyb forståelse for, hvordan man anvender dem til at løse komplekse, virkelige problemer. Praksisfaglighed er mere end at kunne bruge et værktøj eller tage udgangspunkt i den erhvervsrettede virkelighedsnære praksis. Det er evnen til at se helheden, træffe valg og omsætte teori til konkret handling med afsæt i virkeligheden.

LÆS OGSÅ: Regeringen har løftet sløret for EPX: Her er de besvarede og ubesvarede spørgsmål

Praksisnær undervisning skaber motivation, fordi eleverne kan se, hvordan deres indsats har en direkte anvendelse. Det styrker deres forståelse for, hvordan de kan bruge deres kompetencer i et fremtidigt job. 

Praksisfagligheden kan også give eleverne mulighed for at finde ro i fordybelse og udvikle modet til at fejle, hvilket skaber et modstykke til den stigende præstationskultur. Ved at integrere praksisfaglighed vil den nye ungdomsuddannelse ikke blot forberede de unge til arbejdsmarkedet, men også styrke deres dannelse og trivsel i en kompleks verden. Det er i samspillet mellem disse to verdener, at vi for alvor kan skabe en uddannelse, der ruster de unge til fremtiden. 

Hjælpe eleverne med at afklare deres uddannelsesvalg 

Et af de vigtigste mål med en ny ungdomsuddannelse er at hjælpe de unge med at finde retning i deres fremtidige uddannelses- og karrierevalg. Efter folkeskolen står mange unge ved en skillevej og føler sig ofte usikre på, hvilken vej de skal vælge. 

Derfor er det afgørende, at den nye uddannelse giver dem mulighed for at prøve forskellige fagligheder og retninger af, som kan give dem en dybere forståelse af deres interesser og styrker. Det giver også bedre mulighed for at træffe et kvalificeret valg om deres fremtidige uddannelse, uanset om de vælger en erhvervsuddannelse, en professionsuddannelse eller en erhvervsakademisk vej. Eller om de finder interesse i det mere akademiske og vil ind på en længere videregående uddannelse, så handler det om at give dem den nødvendige indsigt til at træffe et valg, der er rigtigt for dem. 

Plads til fællesskab og personlig udvikling

EPX skal ikke blot handle om faglig udvikling, men også om at sikre, at de unge har nogle gode år fyldt med oplevelser. Ungdomsårene er en særlig tid, hvor fællesskaber, venskaber og personlige interesser spiller en afgørende rolle i de unges liv. Derfor skal uddannelsen skabe plads til, at eleverne kan dyrke deres interesser, engagere sig i fællesskaber og få oplevelser, der giver minder og venner for livet. 

Et stærkt socialt miljø er med til at skabe engagement, motivation og trivsel for eleverne, hvilket i sidste ende også bidrager til deres faglige succes. 

Én ting uddannelsen ikke må: Overse vigtigheden af mangfoldighed i lærerstaben 

En vigtig ting, som den nye ungdomsuddannelse ikke må overse, er betydningen af en mangfoldig lærerstab. Undervisere med forskellige baggrunde og erfaringer fra både det private og offentlige arbejdsmarked er afgørende.

LÆS OGSÅ: Økonomisk notat: Se økonomien bag EPX

En mangfoldig lærerstab kan tilbyde et bredere spektrum af erfaringer og perspektiver, som giver eleverne en mere helhedsorienteret uddannelse. Det sikrer, at undervisningen er relevant, og at eleverne bliver mødt med forskellige synspunkter og karriereerfaringer, og ikke mindst den praksisfaglighed, som er et afgørende element for uddannelsens succes. 

Mangfoldighed i lærerstaben er derfor ikke bare ønskværdig, men en nødvendighed for at sikre, at uddannelsen er spændende, inkluderende og relevant for alle elever.

Vi ser frem til dialogen 

Vi glæder os til de videre drøftelser om EPX og er parate til at bidrage med vores erfaringer og indsigt om, hvordan vi kan sikre den rette balance mellem teori og praksis, og ikke mindst hvordan vi bygger videre på de gode elementer, vi allerede har i dag. 

LÆS OGSÅ: Overblik: Se alle artikler om en ny ungdomsuddannelse

Lad os sammen skabe en ramme, hvor alle elever får mulighed for at blomstre – både fagligt, socialt og personligt, og hvor de unge, der ønsker det, har rig mulighed for erhvervsrettede og praksisfaglige uddannelser.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR