HTX-rektor til Tesfaye: Du forstår ikke vores uddannelse
JEG ER REKTOR FOR et erhvervsgymnasium, og det gør ondt at læse følgende udtalelse: "Mattias Tesfaye vil have en politisk diskussion af, hvordan man fremtidssikrer HTX og styrker de naturvidenskabelige studieretninger på STX."
Det gør ondt, fordi løsningen allerede er varslet: HTX skal gøres til en studieretning på det almene gymnasium.
LÆS OGSÅ: Alle venter i spænding på nyt om ungdomsuddannelserne. Nu inviterer regeringens ledelse til topmøde
Der ligger en udpræget uddannelsesarrogance i at sidestille HTX med en naturvidenskabelig studieretning på de almene gymnasier. Det mere end antyder, at der er ved at blive truffet afgørende politiske beslutninger på uddannelsesområdet, uden at nogen har forstået, hvad HTX er. HTX er naturvidenskab, ganske som på de almene gymnasier. Men HTX er også meget mere. HTX er problemløsning, projektarbejde, produktudvikling, anvendelsesorienteret viden, værksteder og ikke mindst engineering. Ingen andre ungdomsuddannelser løfter E'et i STEM, som HTX gør.
Hvis man flytter HTX over som en studieretning på STX, mister man den særlige profil, som HTX har. For det er sin sag at flytte en uddannelse, der har en særlig bevidsthed. En ånd, hvor fag som fysik, teknologi, biologi, programmering, kemi, dansk, idéhistorie og teknikfag naturligt uddanner de unge til at tænke tværfagligt og problemorienteret, når de løser samfundsproblemer via konkret produktudvikling. For eksempel opfinder de probiotiske kosttilskud til astmatikere, optiske lyslederkabler til at grave ned under jernbanesveller for at afsløre skred i terrænet eller bakteriefri sæbedispensere.
Det er bare nogle få eksempler fra Slotshaven Gymnasium. Det tager mange år at skabe denne bevidsthed og sikre de gode arbejdsgange for den – det kan ikke betragtes som en studieretning på et alment gymnasium.
Jeg mener grundlæggende, at ministeren flytter brikkerne ét sted, mens problemet findes et andet sted.
Jeg er forælder til en pige i 3. klasse. Til sidste uges forældremøde måtte en underviser i natur/teknologi bede forældrene om hjælp til at skaffe materialer. Eleverne skal igennem et forløb om broer, og hvis de skal prøve at bygge en model af en bro, kræver det materialer – men det er ikke budgetlagt af skolen!
Der opstår en fjollet kobling, når ministeren vil løse problemet med den faldende søgning til naturvidenskabelige studieretninger på STX og HTX ved at slå dem sammen. Det sikrer jo ikke i sig selv flere interesserede elever.
MÅSKE SKAL PROBLEMET FINDES i eksemplet fra min datters 3. klasse: En lærer, der ikke kan lave inspirerende forløb med praksis og materialer for alle eleverne. Giv folkeskolerne de nødvendige midler til at arbejde i værksteder med materialer, som ikke afhænger af forældrenes velvilje, men af skolens eget budget.
Løs problemet med vikardækningen, hvor der over de seneste ti år næsten er sket en fordobling i brugen af "løse vikarer" ifølge kommunernes og regionernes løndatakontor. Det betyder ikke-læreruddannede vikarer. Danmarks Statistik viser desuden, at 35 procent af undervisningstimerne i natur/teknologi varetages af en lærer uden formelle kompetencer. Sørg for at uddanne flere lærere med STEM-kompetencer, og giv dem et arbejdsmiljø, der fastholder dem i folkeskolerne. Ministeren bør indse, at problemet er de unges manglende interesse og kendskab, længe inden de vælger en ungdomsuddannelse.
LÆS OGSÅ: HTX har mistet mere end hver tredje ansøger: "Det er kort fortalt en katastrofe"
HTX-gymnasierne selv har været for langsomme til at sætte ind mod den faldende søgning, men vi er i gang. Vi er ude og vække nysgerrigheden for naturvidenskab for de unge folkeskoleelever. Vi bruger pengene på det. På Slotshaven Gymnasium havde vi i starten af september 850 lokale 8.-klasseelever til en dag i Sommerland Sjælland, hvor vi satte fokus på HTX, STEM og praksis. Her underviste vores HTX-elever folkeskoleeleverne i brændstofforbrug i gokarts, matematik og gennemsnit på minigolfbanen og puls og hjertetryk i rutsjebanerne. Flere HTX-gymnasier er gået sammen i et regionalt udviklingsprojekt, og bruger penge på at knytte HTX-rollemodeller til folkeskolerne. Derudover er vi i gang med at udvide vores brobygning med mere gamification for at sætte fokus på HTX.
Så, mens vi knokler med de unges interesse for naturvidenskab og STEM, så stop venligst med at ydmyge og forsimple en hel ungdomsuddannelse til at være en studieretning på en anden uddannelse. Det er en dårlig præmis for en politisk diskussion at ydmyge den ene part.