KEA: Dansk på pensum og obligatorisk praktik er nøglen til international arbejdskraft

Steen_Enemark_Kildesgaard_rektor_KEA_tre_to
Foto: Københavns Erhvervsakademi, pressefoto
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
"Det er en samfundsopgave at gøre vejen til arbejdsmarkedet attraktiv for de internationale studerende. Det starter med danskundervisning og obligatorisk praktik. Erfaringen på KEA fortæller os, at tiltagene virker," skriver rektoren på Københavns Erhvervsakademi, i dette debatindlæg.

Regeringspartierne er enige om, at arbejdskraft er den nye valuta i det danske samfund. Til gengæld er der ikke umiddelbart enighed om, hvor arbejdskraften skal komme fra. 

Som store dele af erhvervslivet har påpeget igen og igen, er den indlysende og meget lavthængende løsning at genåbne de lukkede internationale studiepladser.

SERIE: Hvordan holder vi på internationale studerende?

I 2021 lukkede et politisk flertal for et stort antal engelsksprogede uddannelser på erhvervsakademier og professionshøjskoler. Lukningerne skyldtes i høj grad bekymring over, at få internationale studerende fik job i Danmark efter endt uddannelse.

Men samtidig taler erhvervslivet om et akut behov for mere arbejdskraft.

Så hvad kan man gøre for, at internationale studerende i højere grad kommer i beskæftigelse i Danmark, når de er færdiguddannede? Hvilke tiltag vil sikre, at de ikke rejser ud igen? Det undersøger A4 Uddannelse i denne debatserie. Send et bidrag på maksimalt 600 ord til [email protected], hvis du vil være med.

Tidligere indlæg: 

Det er nu engang nemmere at uddanne arbejdskraften selv, end det er at rekruttere fra udlandet, og så er det tilmed en løsning, vi ved virker. Internationale studerende, som kommer til Danmark, har allerede valgt os til. Og så er de en nettogevinst – også selv om nogle tager hjem efter uddannelsens afslutning.

Først er vi dog nødt til at ændre vores grundopfattelse af, hvad vi kan forvente af internationale studerende.

Studerende fra udlandet tager ikke i udgangspunktet til Danmark, fordi de også vil arbejde her. De er i første omgang kommet for at studere.

Fra beslutningen om at læse i Danmark til også at skulle arbejde og leve her, der er der altså et stykke vej. Og vi er nødt til at indstille os på, at det er en samfundsopgave at gøre den vej så attraktiv og gnidningsfri som muligt.

Dansk på pensum

Selvom vi kan bryste os af gode arbejdsvilkår, så er vi også blandt de lande, det er sværest at blive en integreret del af. Ikke kun på grund af sprogbarrierer, men også på grund af vores kultur, der er kendt for at være svær at komme ind i.

På erhvervsakademierne har vi længe arbejdet med internationale studerendes tilknytning til arbejdsmarkedet. Vi ved, at kulturelle forandringer ikke sker natten over. Men der er tiltag, vi kan se en klar effekt af, og som vi allerede nu kan indføre. 

På KEA har vi gode erfaringer med at udbyde både kulturforståelse og dansk til udenlandske studerende. Men når danskundervisning er et valgfrit tilbud, så er det ofte det første, der bliver skåret fra, når hverdagen med 37 timers studie, praktik og erhvervsarbejde melder sig.

Derfor bør vi gøre dansk til en del af curriculum. Det vil styrke de udenlandske studerendes tilknytning til landet og deres muligheder på arbejdsmarkedet.  

I tillæg til danskundervisningen er der behov for aktiviteter til at understøtte sociale netværk, som vi ved er en afgørende faktor for, at udlændinge bliver længere. 

Praktikplads til internationale er adgangsbillet til karrieremesse

Uddannelsesinstitutionerne kan dog kun nå et stykke af vejen. Vi også nødt til at gøre mere for at lette overgangen fra studerende til en integreret del af arbejdsmarkedet. 

Et effektivt middel er praktikforløb. De sikrer både en kulturel og social tilknytning til Danmark og letter vejen til det første job. Ofte bliver praktikanter til først studentermedhjælpere og siden medarbejdere. 

På KEA er praktik – i Danmark eller udlandet – en obligatorisk del af et uddannelsesforløb. 

Praktik i danske virksomheder for internationale studerende skaber en stærk tilknytning. I 2020 var det godt 90 procent af vores internationale studerende, der fik praktikpladser i danske virksomheder. Men det har ikke været uden udfordringer at få tallet derop, da virksomhederne også skal indstilles på at tage internationale studerende.

Ét af vores konkrete tiltag var at stille krav til virksomheder om at have praktikpladser til internationale studerende med, hvis de ville have plads ved vores karrieremesser. Det er her, mange virksomheder finder deres næste praktikanter og medarbejdere, og derfor har det vist sig effektivt til at skabe flere internationale praktikpladser.

Det koster ressourcer, men giver dedikerede medarbejdere

Virksomhederne skal ligeledes være indstillede på at afsætte flere ressourcer i opstarten. Til gengæld får de dygtige og dedikerede medarbejdere, der giver nye perspektiver, netværk og erfaringer fra andre steder end vores egen andedam. 

På erhvervsakademierne har vi gennem de seneste år gjort os gode erfaringer med fastholdelse af internationale studerende. Dem vil vi sætte i spil igen - for vi kunne se, indsatsen virkede.

Vi håber derfor på, at vi snart igen kan byde velkommen til internationale studerende. Arbejdskraften mangler i mange brancher. På KEA kan vi særligt hjælpe med at uddanne flere indenfor IT og byggeri, hvor efterspørgslen er høj og arbejdspladserne er gearede til internationale medarbejdere.

Og hvis de har taget deres uddannelse i Danmark, er der langt større chance for, at de vælger at blive her end at tage imod et tilbud fra et af de mange andre lande, der står i kø for at få fat i dem.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR