Studerende på KP: Der er brug for klarhed om kunstig intelligens - og det handler om meget mere end snyd

334952992_1851800711872034_2238281167297519856_n__1_-fotor-20231106103341
Aksel Herlev Rasmussen (th) og Rasmus Nørhaven Johansen (tv) ser gerne, at der laves klarere regler for brugen af ChatGPT på Københavns Professionshøjskole. Foto: Privatfoto
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
"Det bør være muligt at bruge AI til at hjælpe med en brainstorm, hvis man som studerende skal planlægge et kreativt undervisningsforløb på læreruddannelsen eller mangler inspiration til bæredygtige fødevarer på ernæring- og sundhedsuddannelsen," skriver formandskabet for Studenterrådet på Københavns Professionshøjskole i dette debatindlæg.

VI STUDERENDE står i dag over for mange udfordringer, der er anderledes end nogensinde før. Vi navigerer i en verden, hvor det traditionelle undervisningslokale og den måde, vi i Danmark bedriver skole på, er udfordret.

Kunstig intelligens (AI) har gjort sit indtog, og det ændrer vores relation til underviseren og i særlig grad vores arbejde med vores faglighed. Der har skabt en form for vakuum af uklarhed. Som det også har været beskrevet her i A4 Uddannelse, så hersker der i øjeblikket en del usikkerhed i forhold til brug af AI til vores eksamener på Københavns Professionshøjskole. -

Nu skal studieordningerne ændres for at undgå snyd med ChatGPT.

LÆS OGSÅ: KP ændrer eksamener for at undgå snyd med ChatGPT

Men det handler jo om meget mere end snyd – eller om vi skal bruge papir og blyant lige som i gamle dage. 

Vi ved godt, at det er svært. One size does not fit all. Vi ved også, at der er mange steder, hvor vi skal holde os fra kagedåsen, men der er steder, hvor det bør være legitimt at bruge AI
Aksel Herlev Rasmussen og Rasmus Nørhaven Johansen

Som situationen er nu, så risikerer vi at gå glip af betydelige læringsmuligheder eller komme i konflikt med regler, der ikke er blevet klart formuleret. Dette er ikke bare en trussel mod vores individuelle uddannelsesforløb, men også mod Danmarks position som en nation, der prioriterer innovation og uddannelse.

Vi forstår ganske enkelt ikke denne frygtsomme tilgang, der på tværs af uddannelsessektoren kan koste os dyrt - både som enkeltpersoner og som samfund.

VI HAR SOM STUDENTERRÅD gjort os en del tanker om, hvordan vi ser på kunstig intelligens i undervisningen. Det bør for eksempel være muligt at bruge AI til at hjælpe med en brainstorm, hvis man som studerende skal planlægge et kreativt undervisningsforløb på læreruddannelsen eller mangler inspiration til bæredygtige fødevarer på ernæring- og sundhedsuddannelsen.

En anden oplagt måde at bruge AI er til at forklare et fænomen, der er svært forståeligt.

Måske har man som studerende på katastrofe- og risikomanageruddannelsen læst en tung tekst med mange fagudtryk. Her kan AI bruges til at gennemskue, hvad teksten egentlig handler om. Det handler ikke om, at vi som studerende vil slippe for at læse teksten – men at vi får støtte til at forstå den.

AI kan også bruges til at komme med feedback på et skrevet afsnit. Det er jo langt fra altid, at vores undervisere har tid til at give sparring og feedback på grund af tidspres og andre opgaver. Her kan AI bruges som sparringspartner, når man som sygeplejerskestuderende kæmper med et metodeafsnit til en opgave om klinisk lederskab af patient- og borgerforløb.

LÆS OGSÅ: Tesfaye nedsætter ekspertudvalg for at sætte en stopper for snyd med ChatGPT

Ovenstående bud på anvendelse af kunstig intelligens er blot vores umiddelbare tanker. Det vigtigste er, at vi får skabt klarhed – for som studerende bruger vi jo allerede AI helt naturligt i vores hverdag. Så lad os nu tage dette afgørende skridt sammen og skabe en uddannelsesmodel, der er rustet til det 21. århundrede.

Vi ved godt, at det er svært. One size does not fit all. Vi ved også, at der er mange steder, hvor vi skal holde os fra kagedåsen, men der er steder, hvor det bør være legitimt at bruge AI.

Vi kan i hvert fald konstatere, at KP har været utrolig glade og stolte over, at KP-projektet SkoleGPT har modtaget Sprogprisen 2023. SkoleGPT er et forsøg på at skabe en open source, gratis og sikker generativ AI, der kan bruges af folkeskolens lærere i undervisningen. Så hvis AI fremadrettet kan bruges i folkeskolen, så bør det jo også være muligt at bruge det på de videregående uddannelser.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR