Undervisere: Det er fejlagtigt at tro, at EPX’en skal overtage indsigter og værdier fra erhvervsuddannelserne

I ET DEBATINDLÆG den 21. januar argumenterer formand for Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier - Lederne Allan Kortnum, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier - Bestyrelserne Bo Sejer Frandsen, formand for Uddannelsesforbundet Hanne Pontoppidan og formand for Danske Sosu-skoler Lisbeth Nørgaard for, at EPX’en skal lade sig inspirere af erhvervsuddannelsernes værdier og forståelse af praksisfaglighed.
I mellemtiden har vi set regeringens reformtekst, hvilket måske gør et svar på debatindlægget endnu mere relevant. For hvad er det egentligt EPX’en skal være, og hvorfor kan den ikke bare få lov at være sin egen?
Debatindlægget efterlader nemlig ikke kun fejlagtige indtryk af erhvervsuddannelserne, men deres argumentation risikerer også at gøre den nye EPX-uddannelse til en før-skole eller et træningsforløb rettet mod erhvervsuddannelserne, og det kan have konsekvenser for uddannelsens attraktivitet, kultur og forståelse.
FOR DET FØRSTE er det en forkert antagelse, at praksisfaglighed ikke er en politisk floskel. Begrebet er skabt ud af en politik ambition om at komme det, politikerne kaldte en akademisk folkeskole, til livs, ved at rette fokus mod mere praktiskrettede fagligheder og didaktik. Så at skrive at erhvervsuddannelserne bygger på praksisfaglighed, er derfor ikke kun forkert, men fraskriver også erhvervsuddannelserne over 100 års pædagogisk og didaktisk viden i håndværks-, omsorgs- og merkantilkultur. Det til fordel for et begreb, som ikke bliver mindre et floskelbegreb af at blive beskrevet som 12 indsigter, som hverken er teoretisk, historisk eller forskningsmæssigt argumenteret eller understøttet.
LÆS OGSÅ: EPX-forhandlingerne endte med sejr til fagbevægelsen og ét rødt parti
For det andet skal den nye EPX-uddannelse ikke adoptere erhvervsuddannelsernes eller gymnasieskolernes værdier men forsøge at skabe sine egne. Det betyder ikke, at man ikke skal kigge mod erhvervsuddannelserne, og se på hvordan de arbejder med dannelse, kultur, faglighed og så videre.
Men hvis den nye EPX blot overtager værdier fra erhvervsuddannelserne, så vil dette ikke gøre den attraktiv - snarere tværtimod. Så bliver det et toårigt grundforløb 1. Hvis unge mennesker skal vælge en erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, så skal uddannelsen ikke fremstå som en før-skole, hvor karrierelæring og såkaldt praksisfaglighed blot skal sikre, at eleverne træffer det rette (erhvervs-)uddannelsesmæssige karrierevalg. Dette vil skabe en kulturløs uddannelse, som godt nok giver større muligheder for at møde det andet køn end på erhvervsuddannelserne og samtidig også har en fredagsbar, men som alligevel ikke bliver et fagligt og kulturelt attraktivt sted, men blot et sted hvor fokus er på det, der kommer efter.
For formændene må også erkende, at på trods af at trivslen mange steder på erhvervsuddannelserne er høj, så er frafaldet mange steder det samme, og søgningen er ikke steget væsentligt, som det jo ellers har været målet i flere år - og det kan man ikke betragte som attraktive uddannelsessteder. Så hvorfor adoptere det?
INDLÆGGET HAR RET I, at erhvervsuddannelserne har meget at byde på i forhold til at skabe rammer for netop trivsel, dannelse, faglighed og dømmekraft. EPX’en skal også lade sig inspirere af, hvordan man på erhvervsuddannelserne mange steder er lykkedes med at skabe gode koblinger mellem for eksempel faglig abstrakt matematik, somatik eller fysik og den virkelighed, hvor disse fagligheder tages i brug og tænkes med. Man er også flere steder lykkedes med på grundforløb 1 at skabe kreative læringsmiljøer, hvor afprøvning af fagenes muligheder bliver vejen til den erhvervsfaglige dannelse og indsigt i arbejdskulturer, kreativitet og faglig kommunikation. Så der er meget, der kan læres af erhvervsuddannelserne.
LÆS OGSÅ: “En gamechanger”, “en stor sejr” og “en usikker fremtid for de unge”: Ny reform får næsten kun ros af aktører
Det er dog fejlagtigt at tro, at EPX’en skal overtage indsigter og værdier fra erhvervsuddannelserne, som handler om at komme så tæt på virkeligheden som muligt eller et formål om at uddanne til arbejdsmarkedets behov - blandt andet fordi man på EUD har valgt sin uddannelse.
EPX’en skal være sin egen med egne værdier og kulturer. Den skal rette sig ud i verden og forbinde sine faglige indsigter med der, hvor de har deres mulige plads i virkeligheden. Men den skal også holde igen og skabe plads til fordybelse, koncentration og fællesskaber i øjeblikket, som ikke hele tiden skal relateres til noget ude i fremtiden og uden for skolen. Det gør den ikke ved indlæggets forestilling om en EPX som en før-skole eller et forlænget grundforløb men ved at blive sin egen.