FOA: På meget kort tid kan vi få langt flere pædagogisk uddannede

Kim_Henriksen_Sektorformand_FOA
Foto: FOA
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Læs A4 Mediers regler for og krav til debatindlæg her. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

MANGLEN PÅ PÆDAGOGER har fået dagtilbudsleder af Børnehuset Badutski André Brylle Svensson til at styrke arbejdsfællesskabet blandt de voksne. Det bør inspirere andre. Men vi skal også give flere en pædagogisk uddannelse for at højne kvaliteten i vores dagtilbud.

Fællesskab blandt dagtilbuddets ansatte skaber en bedre hverdag for dagtilbuddets børn. Det princip lader til at være mantraet for lederen af Børnehuset Badutski, som Politiken for nyligt har besøgt.

Lederen fortæller, hvordan han håndterer manglen på pædagoger. Her brænder det tydeligt igennem, at han har fokus på værdien af stærke arbejdsfællesskaber i alt, han laver. Man får kun ”gode voksne”, som han kalder det, ved at involvere alle - også ufaglærte pædagoger.

Herfra skal der lyde et bifald. Det er et princip, langt flere bør praktisere, og som er helt nødvendigt i en tid med mangel på uddannede pædagoger. Det er nemlig helt rigtigt, som André Brylle Svensson siger til Politikens journalist, at man træffer de klogeste beslutninger for børnene, hvis man træffer beslutninger på baggrund af en faglig viden frem for ”synsninger”.

Vi bør fremme en langt større flerfaglighed i landets dagtilbud – og vi skal huske, at vi faktisk har to pædagogiske uddannelser i Danmark. Ud over pædagoguddannelse på 3,5 år har vi nemlig også den godt tre år lange erhvervsuddannelse til pædagogisk assistent.

LÆS OGSÅ: Finanslov sikrer varige midler til uddannelse af meritpædagoger - men midlertidigt løft af pædagoguddannelsen udløber

En pædagogisk assistent er uddannet til at planlægge og gennemføre pædagogiske aktiviteter, få børn uden for fællesskabet med ind i børnegruppen, og se om et barn har motoriske eller sproglige udfordringer. Den pædagogiske assistent kan også holde forældresamtaler og er i det hele taget uddannet til at skabe trivsel og udvikling for børnene.

I dag er godt hver tredje de ansatte i landets dagtilbud pædagogmedhjælpere. Dét tal skal op for jo mere uddannet personale, jo bedre. Men ingen undersøgelser viser, hvad den bedste fordeling er blandt pædagoger og pædagogiske assistenter.

Vi skal altså have så mange pædagogisk uddannede som muligt ud på stuerne blandt børnene.

LÆS OGSÅ: Tesfaye vil have bedre sammenhæng mellem de pædagogiske uddannelser

Den gode nyhed er, at vi på meget kort tid kan få langt flere pædagogisk uddannede. Pædagogmedhjælpere over 25 år, som har arbejdet inden for området i mere end to år, kan nemlig få merit for deres praksiserfaring og tage den ellers godt tre år lange uddannelse på 42 uger. Lige nu gælder det 7.600 pædagogmedhjælpere landet over. Samtidig står masser af unge i kø til at tage uddannelsen som pædagogisk assistent.

Vi ved, at kvaliteten af vores dagtilbud halter. Vi ved, at løsningen er flere pædagogisk uddannede. Lad os benytte os af det enorme potentiale i at uddanne flere unge - men også de mange erfarne, dygtige og dedikerede pædagogmedhjælpere, som allerede arbejder ude blandt børnene, til at blive uddannede pædagogiske assistenter. Det er den korteste vej til et varigt kvalitetsløft. Lad os begynde i dag.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR