DA: APV’en er vigtig, men lad være med at gøre en fjer til fem høns

Pernille_Knudsen_viceadministrerende_direkt__r_DA_Pressefoto_1920px_tre_to
Foto: Dansk Arbejdsgiverforening
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
Dansk Arbejdsgiverforening mener ikke, at over 12.000 påbud og vejledninger til virksomheder er udtryk for, at mange virksomheder ikke har styr på deres APV. De kritiserer eksperternes vurderinger for ikke at tage nok højde for proportionerne.

DET LYDER  VOLDSOMT, når to fagfolk for nyligt i en artikel hos A4 udlægger tal fra en aktindsigt, som at ”mange virksomheder” ikke har styr på deres arbejdspladsvurderingen (APV), fordi Arbejdstilsynet har givet over 12.000 påbud eller vejledninger for manglende eller mangelfuld APV til virksomheder i Danmark.

LÆS OGSÅ: Over 12.000 påbud: Aktindsigt afslører, at mange arbejdspladser ikke har styr på APV'en

Men det virker til, at de har glemt at have proportionerne med i tolkningen af tallene.

For det første er der tale om påbud eller vejledninger, der er givet over en syvårig periode. Med andre ord svarer det til lidt over 1.700 påbud eller vejledninger i gennemsnit årligt, hvoraf vi ikke ved hvor mange overlap, der er i tallene; altså hvor mange gange samme virksomhed i løbet af de syv år har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet i forhold til APV’en.

For det andet skal tallet ses i lyset af, at Arbejdstilsynet for eksempel alene de seneste to år har gennemført omtrent 45.000 tilsyn årligt – og endda tilsyn, der er baseret på en model, der beregner sandsynligheden for arbejdsmiljøproblemer på virksomheden, så tilsynsindsatsen målrettes de mest ”risikable” virksomheder; altså besøger man de virksomheder, hvor man forventer, at der kan være problemer med arbejdsmiljøet.

At fagfolk omtaler det som et stort problem og påstår, at mange virksomheder har problemer, det er at gøre en fjer til fem høns
Pernille Knudsen, viceadministrerende direktør i DA

Og for det tredje skal tallet ses i lyset af, at der er omtrent 180.000 virksomheder med mindst én ansat i Danmark.

Kigger man alene på de virksomheder, hvor Arbejdstilsynets model har vurderet, at der kan være problemer med arbejdsmiljøet, er det 94 procent af virksomheder, hvor Arbejdstilsynet ikke fandt problemer med APV-arbejdet ved sit tilsyn. Og ser man på tallet i forhold til alle virksomheder med ansatte i Danmark, er der altså tale om cirka én procent årligt, der har fået en reaktion i forhold til deres APV-arbejde.

Det betyder selvfølgelig ikke, at de virksomheder, der har rod i deres APV-arbejde, skal gå fri. De skal gøre det bedre. Men at fagfolk omtaler det som et stort problem og påstår, at mange virksomheder har problemer, det er at gøre en fjer til fem høns.

APV’en står ikke alene

Samtidig har den seneste tids diskussioner om APV’en været præget af overdrivelser. For selvom APV-arbejdet selvfølgelig er vigtigt, sidder man hurtigt tilbage med et indtryk af, at flere af de fagfolk, der har udtalt sig, nærmest ser APV’en som det eneste eller mest centrale værktøj til at sikre et godt arbejdsmiljø. Det er ikke rigtigt.

I dagligdagen taler ledelse og medarbejdere jo sammen, forbedrer arbejdsgange og på de fleste arbejdspladser er der en konstruktiv daglig dialog om arbejdsopgaverne og arbejdsmiljøet. Det er også helt normalt at foretage løbende trivsels- eller spotmålinger og ledelsesevaluering. Det er her hovedparten af dagligdagens arbejdsmiljøproblemer løses eller tages i opløbet.

LÆS OGSÅ: Eksperter har advaret om, at APV'en ofte blot er en formalitet. Nu er flere partier klar til at sende den på værksted

APV’en er med andre ord ”kun” ét af flere værktøjer til at sikre et godt arbejdsmiljø og indgår i en værktøjskasse, hvor de forskellige værktøjer komplimenterer hinanden i arbejdspladsernes arbejdsmiljøarbejde.

Derfor er det også bekymrende, når flere fagfolk og politikere åbner for et ’servicetjek’ af APV’en, hvor det blandt andet er foreslået, at den skal gennemføres oftere. 

Blandt andet fordi APV’en for nyligt rent faktisk har gennemgået det hele store serviceeftersyn, hvor man blandt andet tydeliggjorde formuleringer om, hvornår APV’en skal tages i brug. Men også fordi eksperter allerede i dag kalder APV’en en papirtiger, og vi risikerer, at skærpede regler om for eksempel hyppigere gennemgang gør det endnu værre.

LÆS OGSÅ: Den ultimative guide til den gode APV: Her er ekspertens seks anbefalinger

Og sidst, men ikke mindst, fordi flere eller andre APV-krav aldrig kan erstatte det gode daglige samarbejde ude på virksomhederne eller råde bod på eksempler med dårlig ledelse og kommunikation. Derfor er det et forkert sted af sætte ind, hvis man vil problemerne med arbejdsmiljøet i Danmark til livs på det mindretal af virksomheder, der ikke selv kan eller vil tage ansvar for arbejdsmiljøet.

Langt de fleste virksomheder har et godt, tillidsfuldt samarbejde mellem ledelse og medarbejderne – og langt de fleste virksomheder kan bryste sig af et godt arbejdsmiljø. Det vil nye eller flere APV-krav ikke ændre på.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR