Efter kaotiske forhandlinger: SAS og piloter er enige om ny overenskomst
Efter 15 dages konflikt er SAS og selskabets piloter mandag aften blevet enige om en ny overenskomst.
Dermed vil de cirka 900 danske, norske og svenske piloter, der har strejket siden 4. juli, være at finde i cockpittet på en SAS-maskine inden længe.
- Jeg er glad for at kunne sige, at vi nu er nået til enighed med alle fire af piloternes fagforeninger for SAS Scandinavia, og at strejken er afsluttet, siger SAS-topchef Anko van der Werff i en pressemeddelelse.
Overenskomsten gælder de næste fem år. Ifølge SAS indeholder den besparelser på linje med de mål, som flyselskabet har opstillet i den storstilede spareplan SAS Forward, der har et overordnet mål om at skære 5,2 milliarder danske kroner af selskabets årlige omkostninger. Cirka 20 procent skal komme fra besparelser på medarbejderne.
Parterne har forhandlet intensivt de seneste dage. Spændingen i det dramatiske forløb nåede et højdepunkt mandag morgen, da luftfartselskabets chefforhandler Marianne Hernæs efter næsten 40 timers uafbrudt forhandling i weekenden erklærede, at dagen ville blive "knald eller fald".
LÆS OGSÅ: Knald eller fald i langstrakte SAS-forhandlinger
"Det ser ud til, at vi er færdige med mæglingen, hvis vi ikke når til enighed i dag," sagde hun ifølge E24.
Kun en overenskomst
Konflikten mellem SAS og piloterne bundede blandt andet i, at SAS har oprettet datterselskaberne SAS Connect og SAS Link, som piloterne har set som en måde at omgå overenskomsterne og ansætte medarbejdere på ringere vilkår.
Ifølge Dansk Metal er det en del af den nye aftale, at der fremover kun vil gælde én overenskomst i SAS – og det er uanset, om man flyver som pilot i moderselskabet eller datterselskaberne.
- Piloterne har med den nye overenskomst fået en garanti for, at de er en del af fremtiden i SAS, og at SAS ikke vil oprette nye datterselskaber på andre vilkår end dem som er aftalt med Dansk Pilotforening. Det er helt i tråd med den måde, vi har tradition for at samarbejde på i Danmark og i resten af Skandinavien, og det viser den danske models styrke, siger Keld Bækkelund Hansen, der er forhandlingschef i Dansk Metal, i en pressemeddelelse.
Genansætter opsagte piloter
Samtidig var et af piloternes hovedkrav, at kolleger, der var blevet opsagt under coronapandemien, skulle genansættes. Og det krav har SAS nu imødekommet.
- Piloterne ER SAS - helt ind i hjertet. De har været meget loyale over for SAS, strakt sig meget langt og givet en stor håndsrækning for at hjælpe deres arbejdsplads i en svær tid. Det har de gjort før og gør det nu igen med besparelser på løn, ferie og forøget arbejdstid, siger Keld Bækkelund Hansen.
Pilotforeningens formand Henrik Thyregod siger til TV 2 News, at piloterne er gået omkring 25 procent ned i løn.
Aftalen mellem SAS og piloterne skal nu formelt godkendes af medlemmerne af de fire pilotfagforeninger. Samtidig skal en amerikansk domstol også nikke godkendende til aftalen, fordi SAS er i gang med en rekonstruktion af selskabet under en såkaldt chapter 11-proces i USA.
Tidslinje: SAS-sagen
November 2021
SAS og piloterne indleder forhandlinger om en ny overenskomst.
Februar 2022
SAS præsenterer den storstilede spareplan SAS Forward, der skal skære skære 5,2 milliarder danske kroner af de årlige omkostninger.
Marts 2022
Piloternes overenskomst udløber.
15. juni 2022
Piloterne varsler strejke fra den 29. juni
28. juni-3. juli 2022
SAS og piloternes forhandlinger intensiveres. Parterne forhandler ved det svenske Medlingsinstitutet i Stockholm og deadline for piloternes strejke udskydes flere gange undervejs i forløbet.
4. juli 2022
Overenskomstforhandlingerne bryder sammen, og omkring 1000 piloter går i strejke.
5. juli 2022
SAS søger om konkursbeskyttelse i USA. Få dage senere får SAS af en amerikansk dommer lov til fortsætte driften som vanligt, mens selskabet kan påbegynde en rekonstruktion under konkursbeskyttelse.
13. juli 2022
Parterne genoptager forhandlingerne i Stockholm
18. juli 2022
Parterne bliver enige om en ny overenskomstaftale