Sygeplejerskestuderendes Landssammenslutning: Ved at uddanne sundhedsprofessionelle i at arbejde smartere og mere økonomisk, rækker ressourcerne rækker længere
Bæredygtighed i sundhedssektoren starter i undervisningslokalet. Klima og ressourcestyring er ikke en del af curriculum på sundhedsuddannelserne, selvom sundhedsvæsnet udgør en betydelig rolle som bidragsyder til Danmarks CO2- udledning. Danske Regioner har ambitioner om at halvere hospitalernes CO2-udledning inden 2035 sammenlignet med 2022-niveauet. Derfor er det essentielt, at vi som kommende sygeplejersker bliver uddannet i at spare ressourcer og optimere arbejdspladsens processer for at imødekomme denne målsætning.
Ressourcebesparelser i både primær og sekundær sektor bør prioriteres, fordi de ikke kun reducerer spild, men også fremmer innovative løsninger, der kan effektivisere behandlingen og skabe mere hensigtsmæssige arbejdsgange. En fokuseret undervisning i, hvordan vi reducerer spild, genbruger materialer ansvarligt og optimerer arbejdsprocesser, vil ikke kun styrke organisationens økonomi, men også bidrage til den samlede klimamålsætning. Hvis vi som kommende sundhedsfaglige lærer at identificere og implementere ressourcebesparende tiltag i vores daglige arbejde, kan vi blive en vigtig brik i at skabe en bæredygtig sundhedssektor.
Lektorer fremhæver, at der er stoftrængsel i pensum på tværs af uddannelserne, men det er ikke en undskyldning for at overse et presserende problem, der har afgørende betydning for folkesundheden. Uddannelserne kan med fordel omstrukturere eksisterende fag til at inkludere ressourcebevidsthed. For eksempel kunne der undervises i viden om organisatoriske ressourcer i et klimaøjemed og fag som sygdomslære kunne give os en indføring i klimaforandringernes betydning for infektionssygdommes epidemiologi. Desuden kan ekstracurriculære forløb om ressourceoptimering og bæredygtighed give interesserede studerende mulighed for at fordybe sig yderligere.
Ressourcebesparelser handler ikke kun om at reducere udgifter, men også om at forberede os på at levere innovative og kvalitetsbevidste sundhedsydelser med et mere hensigtsmæssigt ressourceforbrug. Sundhedssektoren oplever allerede stigende pres på behovet for effektive og innovative arbejdsgange på grund af den ændrede demografi. Ved at uddanne sundhedsprofessionelle i at arbejde smartere og mere økonomisk, kan vi sikre, at ressourcerne rækker længere uden at kompromittere kvaliteten af patient- og borgerforløbene. Vi skal skabe en professionel kultur, hvor vi som kommende sundhedsprofessionelle tager ansvar for arbejdspladsens økonomiske og økologiske bæredygtighed. Det er en investering i vores fremtidige arbejdsglæde, vores patienters helbred og samfundets velfærd.