TL: Arbejdsmarkedets parter skal til bordet, hvis EPX skal lykkes

BeFunky-collage_-_2025-01-27T130602.844
Foto: TL Midtjylland & TL Hovedstaden og Bornholm
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Læs A4 Mediers regler for og krav til debatindlæg her. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

Det er ikke hver dag, at en ny uddannelsesvej skyder op og åbenbarer sig som fremragende mulighed for unge.

Regeringens ønske om en ny EPX-uddannelse er dog imidlertid netop sådan en fremragende mulighed. For det er komplekst det med at vælge.

Mulighederne er mange, og valgene, der skal tages, kan være uoverskuelige. Og for dem, der ønsker mere tid til at finde ud af, hvilken vej de skal gå med deres valg af faglighed, ja, der kan EPX’en vise sig yderst attraktiv.

For med EPX skaber man en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, hvor det er kombinationen af teoretisk viden og praktisk læring, der udgør kernen. Alt sammen for at skabe et alternativ til det almene gymnasium. Et alternativ, der også skaber et attraktivt ungdomsfællesskab, hvilket vi ved er temmelig højt prioriteret blandt unge.

Således kan EPX vise sig som et afgørende redskab til at sikre, at flere unge finder den rette vej – uanset om deres drømme ligger på erhvervsskolerne, erhvervsakademierne eller professionshøjskolerne. Det er vi enormt tilfredse med.

Og set i det lys er EPX en aldeles glimrende idé. Men skal uddannelsen bane vejen til en bred vifte af uddannelser, er det essentielt, at vi arbejder for, at den ikke bare ender med at blive set som en forskole til erhvervsskolerne. Fokus må være på at skabe bro mellem eleverne, deres fremtidige arbejdsmarked og de uddannelsesinstitutioner, de skal studere på bagefter. Derfor bør der skabes en solid og fremtidssikret struktur omkring ledelsen af disse uddannelser, så vi er sikre på, at det arbejde bliver udført.

Her spiller arbejdsmarkedets parter en væsentlig rolle. De nemlig både skal og bør få en central rolle i bestyrelserne for de nye EPX-uddannelser. Med deres unikke indsigter i, hvad der kræves af fremtidens arbejdskraft samt store viden om de mange uddannelsesmuligheder, der findes på erhvervsskolerne, erhvervsakademierne og professionshøjskolerne, kan de være med til at danne en sikker ramme omkring uddannelsens grundstruktur. De kan nemlig bruge den viden til at forme de beslutninger, der tages i bestyrelserne.

Vi foreslår, at arbejdsmarkedets parter ikke blot skal være repræsenteret, men også udgøre et flertal i bestyrelserne, da det vil sikre, at beslutningerne træffes med blik for de aktuelle og fremtidige behov på arbejdsmarkedet. Det er en model, vi kender, og som har bragt Denmark i føretrøjen uddannelsesmæssigt.

Hvis EPX-programmet skal lykkes med at opfylde dets potentiale, er det afgørende, at der bygges bro mellem uddannelsesverdenen og arbejdsmarkedet. Kun gennem et tæt samarbejde mellem alle interessenter kan vi sikre, at EPX bliver det springbræt, som unge har brug for og finder interessant - samtidig med at vi dækker de kompetencebehov, som erhvervslivet efterspørger. For at sikre, at EPX-uddannelsen bliver en succes, og tiltrækker flere unge til erhvervsrettede uddannelser som et alternativ til det almene gymnasium, og samtidig bidrager til at styrke Danmarks vækst og udvikling, skal vi sikre en bred og balanceret repræsentation i beslutningsprocesserne. 

I Teknisk Landsforbund er vi klar til at bidrage med vores unikke indsigt og erfaring. Men skal vi helt i mål, tror vi på, at arbejdsmarkedets parter skal være stærkt repræsenteret. EPX skal være det naturlige valg for de unge og lige så attraktivt som gymnasiet. Et valg, der åbner øjnene for hele uddannelsesverdenen. Lad os sikre, den også bliver formet af dem, der har en aktie i dens succes.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR