Kan vi tillade os at ignorere forskelle mellem generationer?

Rasmus_Lindgaard_Director_of_Innovation_hos_konsulenthus_CompanYoung_1920_px_tre_to
Foto: CompanYoung
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
Direktør frygter, at generationsretorikken kan blive en undskyldning for ikke at gøre sig umage med at forstå forskelligheder blandt sine medarbejdere.

JEG MØDER RIGTIG MANGE LEDERE, der fortæller mig, at de finder det svært at lede unge. Når ledere fortæller, at det er vanskeligt, så er vi nødt til at tage det seriøst. Det handler ikke om, at vi skal prøve at forstå de unge som et mytisk fænomen. Det handler om, at ledere skal være opmærksomme på samfundstendenser og værdiskifte. 

I foråret delte Svend Brinkmann sit perspektiv på debatten om generationer i en kommentar til Altinget. Han kritiserede generationsretorikken som både videnskabeligt usikker og medvirkende til at skabe fremmedgørelse mellem generationer. Jeg vil gerne starte med at anerkende Brinkmanns pointe om, at generationsbegreber kan være med til at forsimple komplekse, menneskelige relationer. Ligeledes er der en klar risiko for, at begreberne kan bidrage til afstand mellem generationer. 

Men det er også et problem, hvis vi ikke må tale om generationer. Det er stadig relevant at tale om de udfordringer, der kan opstå i at forstå mennesker, der er yngre eller ældre end os, især da ungdomsgenerationen ofte – og måske altid – har været svær at forstå. At opdele forskellige aldersgrupper i generation x, y, z er måske for generaliserende. På den anden side er det også voldsomt generaliserende ikke at anerkende, at værdisæt og trends er forskellige i disse opdelinger.

LÆS OGSÅ: Måling: Unge prioriterer et godt arbejdsmiljø, mens ældre vil have mere i lønposen

Når jeg vil forstå nye trends som “search-first-SoMe”, er der en overvejende sandsynlighed for, at min yngre kollega kan forklare dette bedre end min ældre og erfarne kollega på 60. 

Min frygt er, at kritikken af generationsretorikken kan blive en undskyldning for ikke at gøre sig umage med at forstå forskelligheder blandt sine medarbejdere. Denne dovenskab må ikke indtræffe. 

Hvis du spørger mig, kan generationsretorikken egentlig blot ses som en måde, hvorpå vi prøver at forstå hinanden, og som netop et forsøg på at mindske afstanden. Mennesker har altid forsøgt at skabe teorier for at forstå den komplekse virkelighed. Vi kan ikke agere uden at fortolke; det ligger i vores natur. 

Selvfølgelig er generationer ikke en komplet forklaring på individers adfærd, men det er naivt at tro, at de sociale og teknologiske skift, der har formet generationerne, kan ignoreres.

LÆS OGSÅ: Unge i platformsøkonomien: Madbudet Viktor oplever frihed, men også tabt kontrol over sit arbejdsliv

Tivoli-topchef Susanne Mørch Koch ser for eksempel, hvordan unges krav om digital kommunikation har skabt positive forandringer i virksomheden. Disse tendenser er ikke tilfældige; de er resultater af en tid, hvor unge er opvokset med teknologi og hurtig feedback. Behov som disse kan ikke ignoreres. Hvis virksomheder vælger at afvise generationelle forskelle, risikerer de at skabe arbejdspladser, hvor mennesker ikke føler sig anerkendte eller motiverede.

Jeg vil gerne appellere til en nuancering af debatten. Lad os forholde os til samfundstendenser frem for generationer.

Det er de unge nyansatte, der kommer ind med et friskt blik og kan udfordre de praksisser, der hos erfarne ledere er blevet til normer. Vi kan ikke afvise, at det oftest er unge, der bærer nye trends og dermed nye krav ind i virksomhederne. Hvis man som leder har svært ved at forstå disse krav, er det højst sandsynligt de yngre, der bedst kan forklare det. På den måde kan vi godt tillade os at generalisere - uden at diskriminere.

LÆS OGSÅ: Danske arbejdspladser har brug for både gamle Grete og unge Ulrik

Hvis du som leder finder det udfordrende at lede unge, er det forståeligt – men det må ikke blive en undskyldning for at trække sig fra opgaven. Ledelse i dag handler om at kunne favne både individuelle behov og de større samfundstendenser, der præger flere generationer. Det er vigtigt at være nysgerrig på, hvad der driver den enkelte, uanset alder, og samtidig forstå, hvordan forskellige generationers erfaringer og værdier påvirker deres syn på arbejdslivet.

Udfordringen – og muligheden – ligger i at skabe en kultur, hvor medarbejdere på tværs af generationer kan bidrage med deres unikke perspektiver, samtidig med at de føler sig set og hørt. Ved at kombinere denne indsigt med et åbent sind over for nye tendenser kan du som leder opbygge en stærkere, mere inkluderende arbejdsplads, hvor alle generationer trives og udvikles sammen.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR