Debat: Tre vigtige punkter, som Tesfaye bør tage med i sine overvejelser om EPX

BeFunky-collage_-_2024-10-03T152443.225
Henrik W. Petersen, formand for Blik- og Rørarbejderforbundet, Troels Blicher Danielsen direktør for Tekniq Arbejdsgiverne, Benny Yssing, formand for Dansk El-Forbund
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

Mattias Tesfaye har virkelig formået at skabe spænding omkring den nye ungdomsuddannelse, regeringen vil præsentere i næste uge. Det har været på dagsordenen længe nok til, at det har skiftet formål undervejs.

Lidt af sløret blev løftet ved Folketinget åbning, men hos Tekniq Arbejdsgiverne, Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet venter vi spændt på at se detaljerne i regeringens forslag. Vi vil dog gerne fremhæve tre vigtige punkter, som vi mener, Mattias Tesfaye bør tage med i sine
overvejelser.

1: Motivation fremfor tvang

20 procent af en årgang er allerede sikre på, at de ønsker en erhvervsuddannelse efter folkeskolen. De er topmotiverede. For dem vil en gymnasial uddannelse være en unødvendig omvej, som ikke harmonerer med deres ønsker og behov. De skal fortsat have direkte adgang til erhvervsuddannelserne - også selvom praktikpladsaftalen ikke helt er faldet på plads endnu. Ellers risikerer politikerne at demotivere de unge, som allerede har en klar idé om deres fremtidige karriere. Vi skal frisætte de unge i stedet for at begrænse dem og møde dem tættere på deres virkelighed.

2: En ny ungdomsuddannelse skal bygge på faglig praksis

Et nyt erhvervsrettet gymnasium bør ikke blot være et “gymnasium light”, men en uddannelse, hvor virkeligheden er i centrum. Uddannelsen skal give de unge mulighed for at udvikle håndens færdigheder og tilegne sig teoretisk viden i et miljø, der er skræddersyet til dem.

På den måde kan den nye uddannelse også være et skridt på vejen til at afklare de unges videre uddannelsesvalg, hvad enten de ønsker at forfølge en erhvervsuddannelse, en akademiuddannelse eller en professionsuddannelse. Dette kræver kompetente undervisere med relevant faglig baggrund og værksteder, hvor man møder fagligheden.

3: Styrk erhvervsuddannelserne i processen

Det er en bunden opgave at styrke kvaliteten af erhvervsuddannelserne helt generelt. Det gælder blandt andet bedre lærerkompetencer, udstyr og sociale miljøer, som børne- og undervisningsministeren også har peget på. I den sammenhæng rummer den nye ungdomsuddannelse et stort potentiale, men det kræver, at vi tænker nyt og tager de unges reelle behov og ønsker i betragtning.

Og ikke mindst Danmarks behov for faglærte. Vi håber, at Mattias Tesfaye og regeringen vil lytte til disse input og skabe en uddannelse, der giver mening for fremtidens unge.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR